front1440.3 seconden ! Dat was het verschil voor VD Racing 3 in Emmen.
Na een DNF op het circuit Horensbergdam in Genk was iedereen in het VD Racing team erg goed voorbereid op deze wedstrijd op de “Pottendijk” in het Nederlandse Emmen.
 
Er moeten punten worden gepakt om de kansen op een tweede titel in het masterkampioenschap BEKC te behouden ””. 
Dat waren de woorden van Fons Van Dun aan het VD 3 team bestaande uit Etienne Winkel, zoon Bart VD en André Gijsbrechts. 
Het moet gezegd , de heren piloten hebben dit ter harte genomen.
 
Andre Gijsbrechts bezorgde ons volgend verslag;
 

Phone-pics-091Donderdag 10/09

Op Donderdagmiddag  aangekomen in Emmen en zo snel mogelijk onze tenten opgebouwd. Zoals steeds weer erg winderig op de Pottendijk maar toch nog een aangename 19° en zonnig. Als we op verre verplaatsing gaan is er ’s avonds een etentje met Fons. We gaan in Emmen steeds naar “In de goede Luim” waar we lekker kunnen eten en de bediening …. aantrekkelijk is. 
Ik ben blij met het feit dat ik mijn streefgewicht van 80 kg heb kunnen realiseren dus hou ik het op een calorie arme schotel. Fons daarentegen gaat de meer Bourgondische toer op. 

Vrijdag 11/09 

We kunnen vanaf 10u op de baan voor de eerste vrije trainingen en ondanks een behoorlijke verkoudheid heb ik er wel zin in. Bart heeft zoals steeds in zijn “database” de basis instellingen voor dit circuit opgezocht en de kart op die manier geprepareerd. Na mijn eerste korte stint op deze baan met dat extra lange rechte stuk en het meer technische infield kom ik al snel zuurstof tekort, een tegenvaller na al die moeite om op gewicht te komen in de hoop wat korter bij de tijden van Bart te komen. Hopelijk gaat het op wedstrijd dag beter want het gaat om een 3 uren race en dit betekent dat ik het toch een uur moet volhouden. Volgens Fons die altijd de tijden van de rechtstreekse concurrenten neemt zitten we er op het eind van de dag redelijk goed bij, temeer omdat we op gebruikt rubber trainen. Toch een positieve noot om de dag af te sluiten.
 
 Phone-pics-136Phone-pics-137Phone-pics-139Phone-pics-142Phone-pics-144
 

Zaterdag 12/09, wedstrijd dag.

Phone-pics-148Phone-pics-149Phone-pics-153Ik heb de raad van vrouwtje Nadia ter harte genomen en heb me 2 Dafalgannekes genomen na het ontbijt. In combinatie met de adrenaline voel ik me tegen het begin van de 2de officiële training om 12u al een stuk beter.
Ik heb de eerste sessie overgeslagen om op die manier Etienne die in Genk niet aanwezig was wat meer baantijd te geven, goed voor hem om wat vertrouwen op te bouwen in materiaal en eigen kunnen. Nog steeds op gebruikt rubber doen Bart en Etienne het erg goed. We hebben ook extra aandacht voor de zitposities , we vinden een compromis tot ieders tevredenheid.
 
 
Phone-pics-160
Tijdens mijn sessie ziet het er erg goed uit , de tijden op de alfano zijn niet slecht en ik krijg extra vertrouwen omdat niemand me voorbij komt. We gaan deze keer linksom en vanuit de kombocht het rechte eind op , het is echt elke ronde kicken met topsnelheden van +- 120km/u voor we zo laat mogelijk in de anker gaan. Ik probeer een juiste verhouding te vinden tussen laat maar niet te laat remmen en dit gaat goed , misschien niet de laatste tienden gevonden maar we blijven op het zwart. 
 
 
Ik kan het eerst niet geloven, opnieuw zal het regenen tijdens het laatste uur van de wedstrijd, dat is tenminste wat alle meteo’s voorspellen. Opnieuw zie je bij de teams verschillende mensen met de smartphones in de hand op zoek naar meer weer info. Ik ga ten rade bij Casper van de organisatie die een betrouwbare  app heeft en inderdaad het zal gaan regenen in het tweede en derde uur van de wedstrijd. 
Tijdens de kwalificatie op een droge baan weet Bart ons naar plaats 7 te rijden op , niet te geloven 0,002 sec van VD 1 op plaats 6.  Voor alle duidelijkheid VD 1 zit op een minimum gewicht van 165 kg, wij als masters op 172,5 kg.
Koen en Geert rijden wel met een ouder chassis , het frame waar we vorig jaar kampioen mee werden in de masterklasse. Het heeft zijn beste tijd gehad en dit is dan ook de verklaring voor de mindere prestaties van VD 1. Volgens mij doen ze het nog super met dit materiaal !!
Het strategisch overleg was niet makkelijk en na bezoek aan de weegbalans en enig rekenwerk besluiten we dat Bart de start , ik de tweede stint voor mijn rekening neem en Etienne naar de vlag gaat rijden. We gaan wachten met de tweede tankstop (op het einde van mijn stint) tot het regent, dan kunnen we door de combinatie van tanken en bandenwissel veel tijdswinst maken.
Bart heeft een geweldig eerste deel van de wedstrijd gereden en is constant in gevecht met VD1 en SignMind racing . Het leek wel een sprintrace van een uur. 
We gaan aan de leiding in de master wedstrijd en liggen top 10 algemeen. 
Ook ik ben heel tevreden met mijn prestatie in het tweede deel, het is een endurance wedstrijd en mijn rondetijden waren erg constant, het grootste verschil op mijn delta was 0, 4 sec. En zoals voorspelt komt de regen op het einde van mijn stint en Fons roept me iets later dan het uur binnen voor de pitstop. Etienne gaat weer buiten op de regenbanden maar het zet nog niet echt door met regenen en de teams op slicks zijn nog steeds sneller. 
Maar dan gaan de hemelsluizen wat verder open en kunnen de regenbanden hun werk doen. Etienne draait regelmatige tijden maar het team van Rocli racing, onze rechtstreekse concurrent in onze klasse is merkelijker sneller. 
Onze regenbanden hebben in het eerste kwartier het erg zwaar gehad en het lijkt erop dat we daardoor in de problemen komen. 
Een fout van de piloot bij Rocli en de koelbloedigheid van Etienne in de laatste ronde waar hij na te zijn ingehaald onmiddellijk terug komt . Zijn positie magistraal verdedigt in de laatste bocht en toch met voldoende tractie het rechte eind op naar de vlag gaat, dit alles brengt ons de overwinning met jawel 3 tienden voorsprong !! 
Ook de 5de plaats in het algemene klassement stemt tot grote tevredenheid en ik zie dat er tijdens de prijsuitreiking veel respect is voor deze prestatie , super.
Om in te kaderen , deze wedstrijd. Op naar Spa – Francorchamps.
Blijf ons volgen ,Thks.
Met dank aan sponsors www.mapleleaf.be  www.abbs.be 
Andre, 
 
 
 
 
 
 
 
 

Contactgegevens

Verantwoordelijk uitgever:

André Jansens
Korte Wijkstraat 1, 2381 WEELDE
  AFSPRAAK MAKEN ?  

Mail adres: info@rawepo.be
Telefoon: +32 (014) 657298
Mobiel: +32 (0) 475 97 94 13     

ADMIN

Gebruiksvoorwaarden

logo rawepo

GEBRUIKSVOORWAARDEN

Uw eerste stop voor het regionale nieuws.
Altijd klaar voor de inwoners van Ravels.

Adverteren op Rawepo.

Adverteren op RAWEPO helpt echt wel,
met dagelijks duizenden surfers bereik je iedereen in de regio.

online adverteren