Andre check

Afgelopen weekend werd de vierde wedstrijd van het  BEKC kampioenschap verreden in Hahn (D)
Fons Van Dun en de zijnen waren natuurlijk weer van de partij in hun jacht op een tweede titel in het master onderdeel van deze endurance competitie.
foto boven:Andre bij zijn PCR Chassis met de Rotax krachtbron.

Op weg naar Duitsland

Onze reporter nam de E34(A2) en de 61 (D) richting Koblenz en Frankfurt Hahn.
Bij aankomst aan airport Hahn was het even zoeken naar het circuit dat verstopt ligt achter de luchthaven op de terreinen van een vroegere militaire basis . Lijkt een beetje op het Nato vliegveld in Weelde waar de hallen hier vliegtuig hangars zijn, militaire nostalgie zeg maar.
In de tent bij het team was men druk aan het sleutelen om de karts klaar te hebben voor de eerste training sessie van deze zaterdag.
Misschien toch wat duiding bij deze BEKC competitie. Dit staat voor “Belgian Endurance Karting challenge”  met 8 wedstrijden in België , Nederland en Duitsland.
De wedstrijden worden gereden op de zaterdag en duren 2 of 3 uren.
Dit maakt het natuurlijk een echte teamsport en winnen kan alleen door de combinatie van een goed chassis, een goede motor en uiteraard bekwame piloten. Dergelijke wedstrijden worden niet gewonnen in de eerste bocht of eerste ronden maar eisen een piloot die een goede afstelling weet te vinden en snelle en constante tijden kan rijden. 
Om de competitie betaalbaar maar ook zo eerlijk mogelijk te houden worden de motoren verzegeld en zijn ze voor iedereen gelijk, enkel beperkte aanpassingen aan carburatie zijn toegestaan.
Het gaat dan om het rotax max watergekoelde 125 cc blok wat in karting naam en faam heeft.
VD Racing is trouwens officieel dealer voor deze motoren.  
Met deze krachtbronnen kunnen in deze competitie snelheden van +-130 km/u worden gerealiseerd en als je zo langs de baan staat te kijken is dit toch erg indrukwekkend. 
 

Prachtig circuit, verscholen op een militair domein.

Moet gezegd, dit circuit is prachtig en als toeschouwer heb je vanop de tribunes een overzicht op het hele 1350 m lange glooiende traject.
Het team waar Andre Gijsbrechts deel van uit maakt is dus VD 3 met kart nr 5.
 
Teamgenoten van Andre zijn Bart Van Dun en Etienne Winkel .
Met zijn drieën bundelen ze intussen heel wat ervaring en vorig jaar was het team , toen nog met Erwin Van Hoppe als derde rijder kampioen in de masterklasse. 
Master team ben je als één van de piloten ouder is dan 35 jaar en het minimum gewicht voor deze klasse is 172.5 kg , kart + piloot. 
De jongere leeuwen moeten voldoen aan 165 kg min gewicht , de twee klassen gaan samen de baan op en dit resulteert in een veld van +- 25 deelnemers. 
 
We interviewden Andre net voor de eerste trainingssessie.
Rawepo; Je ziet er ontspannen uit, en in goede conditie.
Andre: Ja , het is me gelukt enkele kilootjes kwijt te raken en dit is toch goed merkbaar in de kart.
Rawepo; Moet er al extra gewicht op de kart?
Andre; (lacht ) Nee , zo drastisch was het gewichtsverlies niet maar toch voldoende om op deze erg fysieke baan wat beter uit de voeten te kunnen.
Rawepo; Is inderdaad een prachtig circuit , hoe is het als piloot?
Andre; Dit is voor mij persoonlijk samen met Francorchamps favoriet op de kalender. Deze baan is heel snel en met die doordraaiers en het hoogteverschil is dit kicken.
Rawepo; Wanneer ga aan de slag?
Andre; Ik neem vandaag  de tweede training sessie voor mijn rekening en de derde stint in de wedstrijd.
De eerste is voor Etienne , tweede voor  Bart.
Ik heb gisteren al wat meters kunnen maken en Etienne die op vrijdag niet kan rijden kan op die manier wat baantijd krijgen zodat we allemaal goed voorbereid aan de start kunnen straks.
Rawepo;  En hebben jullie al een goede afstelling weten te vinden?
Andre: Bart en ik hebben in ieder geval al een goed gevoel , zowel wat motor als chassis betreft.
Maar het is nog vroeg en in de komende sessies moeten we zeker nog sneller worden.
Rawepo: Ik hoorde net dat er zeker nog een motorwissel aan komt om uiteindelijk een keuze te kunnen maken.
Andre: Ik heb daar verder weinig zeggenschap, ik deel Bart mijn bevindingen mee als piloot en hij en Fons bepalen de afstelling voor de wedstrijd. Maar ik heb alle vertrouwen in hun expertise en jarenlange ervaring. Ik leer intussen nog steeds om de gewaarwordingen in de kart te vertalen naar Fons en Bart om een betere afstelling te verkrijgen. Het gaat dan soms om erg kleine veranderingen maar die toch goed voelbaar zijn.
 
Fons is er intussen bij komen staan.
 
Rawepo; Goedemorgen Fons, op schema ?
Fons ; Voor de nr 5 gaat het best goed maar voor de nr 6 met Geert ( Van Hoppe ) en Koen ( VD)gaat het nog niet zo goed.
Rawepo; Fons,  we hadden het net met Andre over de afstelling van de kart. Hoe vertaal je zijn bemerkingen om de afstelling te verbeteren.
Fons; Eerste vereiste is dat de piloten constante rondetijden kunnen rijden, snel of traag maakt geen verschil maar ze moeten binnen een 5 tienden zitten om aan het afstellen te kunnen beginnen.
Is dit niet het geval dan moeten ze eerst hun rijstijl en lijnen zoeken tot dit wel zo is, pas dan kunnen we fijn tunen. Daarna is het puur vakmanschap.( lacht )
Rawepo; Ok , we gaan jullie laten, veel succes en tot na de wedstrijd.
Andre; Tot straks , hopelijk op het podium.
 

De wedstrijd

 

motorwisselWe volgden de wedstrijd van VD 3 kart nr 5 vanop de hoofdtribune en hier volgt ons verslag.
Etienne Winkel nam de start en bij het vallen van de vlag ging hij ongelukkig met een wiel net buiten de baan in het gras en bij het gedrum in de eerste bochten en bij gebrek aan grip door dit uitstapje lag hij bij de eerste doorkomst op de laatste plaats ! ( van 11 naar 19 )
Gestaag kwam hij terug en na zijn stint van + - 30 min en mede door pech van het master team van Van der Pol karting waren er al enkele plaatsen herwonnen.
Op 30 min kwam dus de eerste van de twee verplichte stops en stapte Bart VD in voor de tweede stint.
Ook deze rijderswissels vergen veel concentratie want met moet verplicht over de weegbalans ter controle van het gewicht. Praktisch betekent dit, pitstraat inrijden tot de rode vlag, uitstappen en de kart op de weegbalans duwen, na de go van de official de kart verder duwen tot aan de wisselplaats.
Daarna stapt de vervangende piloot in en duwt de kart naar het einde van de pitstraat en bij de markering groene vlag kan hij terug de baan op. Dit is de meest veilige manier en is voor iedereen hetzelfde zodat alle teams even veel tijd besteden aan de stops.
Bart VD ging en als een speer en na 40 min , 70 min wedstrijd kwam hij binnen voor de wissel en nu ook een tankbeurt. Dit is eveneens een speciale procedure tot meerdere gelijkheid tussen de teams.
Na de weegbalans duwt de piloot de kart naar een speciaal voorziene plaats waar een 4 tal paaltjes staan met een drukknop en lamp.
De piloot duwt op de knop , de lamp gaat branden en dan start de minuut die nodig is voor het tanken. Er mogen gedurende deze tijd geen veranderingen aangebracht worden en dit wordt nauwlettend in de gaten gehouden door een official.
Na deze minuut stapt de volgende piloot in gaat terug in wedstrijd.
Het was voor deze laatste 50 min wedstrijd de beurt aan Andre Gijsbrechts.
Hij voelde zich zichtbaar goed met de kart set up en draaide verassend goede tijden op het toch al redelijk gebruikte rubber.
Via zoon Alessio en vriendin Isaura die op regelmatige tijdstippen het info scherm raadpleegden kregen we te horen dat Andre op klom in de stand en op een kwartier voor het einde lag het team op plaats 10 algemeen en aan de leiding in het masterklassement.
Op het einde van de pitstraat stonden co piloten Etienne en Bart duimpjes te geven bij doorkomst en te hopen dat Andre niet te vermoeid zou geraken.
race caravanneke_sponsor_spaceEven was er nog zenuwachtigheid want Andre had een teken gegeven en men dacht dat hij aan het eind van zijn kunnen was. Bart nam het zekere voor het onzekere en maakte zich klaar in geval er een wissel zou komen.  Achteraf bleek Andre zich zo goed te voelen in de wedstrijd dat ook hij duimpjes  gaf aan het team aan de pitwall. 
Toen het bord 10 min verscheen lag het team intussen negende en eerste in de master stand.
Andre moet intussen door het enthousiaste gedrag aan de muur geweten hebben dat hij als eerste master onder het zwart wit geblokt zou gaan en je zag aan zijn rijstijl in de laatste ronde dat hij dit maar al te goed besefte. Met gestrekte arm en gebalde vuist ging hij over de streep luid toegejuicht door het voltallige team. 
Dit was een geweldige wedstrijd van alle drie de piloten na die gemiste start. Maar dit maakt nog maar eens duidelijk dat endurance racen een specifieke discipline is en een echte  “team effort”.
 
Rawepo; Andre , een dikke proficiat. Dit zag er heel goed uit.
Andre: (zichtbaar vermoeid maar dolblij ) Oh ik ben zo blij voor het team. Temeer omdat Etienne zijn start compleet rateerde. Hij heeft het hoofd koel gehouden en bleef geconcentreerd. Bart was weer heel snel en het was een plezier de wedstrijd uit te rijden en de vlag te nemen als master winnaar.
Fons heeft me intussen vergeven voor de duimpjes die ik gaf , ze vertaalden die blijkbaar verkeerd en dachten dat ik erdoor zat. Zijn chrono vertelde anders want mijn rondetijden waren super, zelfs op het einde. Ik was de laatste ronden super zenuwachtig , ik vreesde nog mechanische pech nadat ik enkele teams in de problemen zag.
secures 1Ik wil het team en zeker ook sponsor Secures erg bedanken voor dit schitterende weekend.
Ik had zaakvoerder Kris Lenaerts belooft Secures in de picture te rijden, Kris bij deze…bedankt.
Dit gezegd zijnde , als er nog mensen geïnteresseerd zijn om ons te ondersteunen , er is nog plaats op mijn race caravanneke en we pikken door deze overwinning weer wat meer publiciteit op, een WIN WIN zeg maar.
En jullie uiteraard ook bedankt voor de aandacht , ook dit is belangrijk in het geheel.
Rawepo;  En de volgende wedstrijd is in …
Andre; We gaan voor de volgende naar het prachtige circuit Horenbergsdam in Genk. Zeker opnieuw komen kijken. Bedankt hé man. 
 
Ook tijdens de officiële prijsuitreiking bleek de populariteit van het VD Racing team.
Onder luid applaus mochten Bart , Etienne en Andre het podium op.
We blijven ze volgen.
 
 
 
 
 
 
 

Contactgegevens

Verantwoordelijk uitgever:

André Jansens
Korte Wijkstraat 1, 2381 WEELDE

Mail adres: info@rawepo.be
Telefoon: +32 (014) 657298
Mobiel: +32 (0) 475 97 94 13     

ADMIN

Gebruiksvoorwaarden

logo rawepo

GEBRUIKSVOORWAARDEN

Uw eerste stop voor
het regionale nieuws.

Altijd klaar voor de inwoners van Ravels.

Adverteren op Rawepo.

Adverteren op RAWEPO helpt echt wel,
met dagelijks duizenden surfers
bereik je iedereen in de regio.

online adverteren