front emsburen

 
 “sponsored by Dakwerken Hendrickx “
 Het team van Fons Van Dun heeft een erg succesvol weekend achter de rug in het Duitse Emsburen.
Team VD Racing 1 finishte als 5de , algemeen en team VD Racing 3 finishte als 1ste in het masterklassement en 7de algemeen.  
foto bovenaan: Het team VD Racing 3  kart nr 5 met van L naar R Etienne Winkel, Bart Van Dun en Andre Gijsbrechts.
 
We berichten hier al eerder over dit team en we proberen de kampioenen van vorig jaar te volgen in hun poging de titel te verlengen temeer omdat  Weeldenaar Andre Gijsbrechts als piloot bij VD Racing 3 actief is.
 

 Goed gevoel over de baan

Waar de vorige wedstrijden in Genk en het Nederlandse Emmen niet de gewenste resultaten opleverde, mede door mechanische pech,  was het nu de moment voor het team om zich te herpakken.   
Omdat we niet bij elke wedstrijd aanwezig kunnen zijn spraken we tijdens ons laatste bezoek in Emmen met Andre af dat hij een kort verslag zou maken van de trainingen en we hem of Fons zouden bellen op wedstrijddag net na de kwalificatie en daarna nog een keer kort na de wedstrijd. 
Hier volgt wat Andre ons wist te melden over de vrije trainingen op vrijdag:
 
In de ochtend ging het voor ons erg goed , we hadden eigenlijk onmiddellijk een goed gevoel in de kart .
Bart heeft gewoon de chassis afstellingen  van vorig jaar gebruikt en zelfs op de altijd “groene “ baan in de ochtend ging het verassend goed. 
Gedurende de dag vonden we nog 1.1 sec door aanpassing van de bandendruk en enkele kleine afstellingen op het chassis. Fons staat tijdens de trainingen altijd met 4 chrono’s langs het circuit en neemt geconcentreerd de tijden van onze rechtstreekse concurrenten. Zo krijgen we op vrijdag al een indicatie van onze positie op de grid.
Ik moet er wel bij vertellen dat we de vrijdag altijd op gebruikt rubber onderweg zijn en het daarom voor mij erg lastig is een duidelijk beeld te vormen . Ik probeer binnen een seconde van Bart te blijven wat meestal lukt.
De ervaring van Bart helpt ons dan op de goede weg, hij probeert een aantal aanpassingen aan de motor en weet als geen ander wanneer het ok is.
Het is dan altijd een beetje afwachten of we op wedstrijd dag dezelfde weersomstandigheden hebben omdat het weer echt wel veel invloed heeft op de prestaties van de motor. Het gaat dan om temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk. 
Bart heeft dit weer fantastisch gedaan en ik had een geweldige motor op vrijdag, onder in het midden en in hoge torentallen gebied , alles liep uitstekend. “Very drivable as we say”
Het enige wat me ( weer ) een beetje tegenviel was mijn fysieke conditie, ook in Emmen kreeg ik het na een paar stints van 15 minuten al lastig.
 Emsburen-Karting48
Ik probeer wat om mijn gewicht te letten in de aanloop naar de wedstrijd en zoveel mogelijk op de crosstrainer te staan maar het overvalt me toch telkens hoe zwaar dit wel is. Zeker op deze erg technische baan hier in Emsburen waar je zelfs bij de jongere piloten na een tijdje de kopjes ziet “hangen” ten gevolge van de (G) krachten op dit circuit.
De nek heeft het hier wel erg zwaar, de rondetijden liggen hier op +-39sec en je krijgt dan ook geen moment rust. Een geweldige “ouderwetse” baan waar het iedere ronde kicken is maar fysiek voor mij heel zwaar. De adrenaline doet me overleven, dat is racen.  
 
 Na een pauze op de middag en inname van wat suikers ging het me merkelijk beter af en we besloten de vrijdag met een erg goed gevoel, enkel de weerberichten waren licht verontrustend.
Meteo allerhande gaven  kans op wat regen tijdens onze 2 uren wedstrijd op zaterdag.( 17u15 – 19u15, nee toch niet weer  )
 

We bellen met Andre op Zaterdag na de kwalificatie.

Rawepo; Goedemiddag Andre , hoe is het gegaan vanmiddag tijdens de quali?
Andre; Ik ben niet ontevreden, Bart heeft ons naar de 12de tijd gereden en hij start straks als eerste, hij zal vast enkele plaatsen kunnen winnen bij de start.
Rawepo; Welke stint neem jij voor je rekening , 2de of 3de ?
Andre; Zoals ik je vorige keer vertelde is het bij ons altijd een tactische beslissing wie welke stint voor zijn rekening neemt. Dit heeft alles te maken met gewicht en type circuit qua verbruik. Min gewicht in deze Masterklasse is 172.5 kg, kart+ piloot, hier hebben we een eerder kort circuit zodat we de eerste 2 stints wat kunnen “oprekken”. Ik neem de 2de voor mijn rekening.
We analyseren en bepalen dan hoe we de wedstrijd indelen, daarom zal mijn stint nu korter zijn dan die van medepiloten Bart en Etienne.
Rawepo; Dit betekent dan dat je het fysiek wat makkelijker zal hebben?
Emsburen2Andre; Wat heet makkelijk, ik ben op dit circuit na 35 à 40 min kapot en zou ik langer rijden zal ik gegarandeerd fouten maken en misschien wel een off betekenen. 
Andre; Zeg voor ik het vergeet ; ik wil graag mijn sponsor voor dit weekend vermelden; “Dakwerken Hendrickx uit Arendonk” 
Larris Hendrickx , zaakvoerder is zeer motorsport minded en ik ben super blij dat hij me wou steunen tijdens dit weekend. 
Rawepo; Doen we. We bellen je na de wedstrijd ,OK?
Andre; Thks tot later.  
 

We belden Andre opnieuw om 19u 40 kort na de wedstrijd.

 
Rawepo; En Andre, goed nieuws of ….( veel lawaai op de achtergrond )
Andre; Nee, Nee goed , winst in de masterklasse en 7de plaats algemeen , we zijn zeer tevreden uiteraard.
Rawepo; Proficiat, vertel ..
Andre; Ik ben vooral blij voor medepiloot Etienne. Hij ging er gisteren in de training erg hard af en beschadigde onze kart vooraan zodanig dat we veel tijd verloren ,  dat verklaarde onze maar 12de stek op de grid. Gelukkig was hij zelf ok en hij heeft iets willen goedmaken denk ik.
Rawepo; Verklaar …
Andre; Bart nam een superstart en bij de eerste doortocht lag hij al op 6. In een endurance race niet zo belangrijk zou je denken maar hier in de BEKC  lijkt het wel een sprint van 2 uur.
Ikzelf heb een solide stint gereden en ben erg tevreden met mijn prestatie maar wat Etienne daarna presteerde was super. Na een aantal ronden in zijn stint begon het zowaar te regenen en gingen het merendeel van de teams over op de regenbanden. Ook wij maar dit zou een verkeerde keuze zijn bleek achteraf. Na een kwartier stopte het met regenen en moesten we de wedstrijd uitrijden op het regenrubber. Dit is absoluut niet makkelijk en als er geen staand water is om te koelen zijn deze banden erg tricky op droog. Dus Etienne hield het hoofd koel en bracht ons de overwinning op volledig aan gort gereden regenbanden 
Emsburen-Karting104 
Rawepo; Denk je alweer aan de titel?
Andre; Natuurlijk !! Dit resultaat brengt ons volgens mij  terug in de top 10 algemeen en top 3 Master.
Rawepo; Het is jullie gegund. Waar is de volgende wedstrijd?
Andre; Frankfurt Hahn, een beetje boven de Moezel , opnieuw Duitsland dus. Een totaal andere baan met hoogteverschil en erg snel. Ik kijk er naar uit .
 
 foto's: Nadia Lievero
 
 
 
 

 

Contactgegevens

Verantwoordelijk uitgever:

André Jansens
Korte Wijkstraat 1, 2381 WEELDE

Mail adres: info@rawepo.be
Telefoon: +32 (014) 657298
Mobiel: +32 (0) 475 97 94 13     

ADMIN

Gebruiksvoorwaarden

logo rawepo

GEBRUIKSVOORWAARDEN

Uw eerste stop voor
het regionale nieuws.

Altijd klaar voor de inwoners van Ravels.

Adverteren op Rawepo.

Adverteren op RAWEPO helpt echt wel,
met dagelijks duizenden surfers
bereik je iedereen in de regio.

online adverteren