SPONSORED BY: THOMAS DIRKX
Afgelopen weekend was Thomas Dirkx actief als sponsor voor André Gijsbrechts, gentleman driver voor VD Racing, het team van Fons Van Dun.
Vorig jaar berichten we hier al over dit team dat toen overtuigend het Belgian Endurance Karting Challenge Kampioenschap binnen haalde.
Herinner u de reportage die we toen maakten op het mooie Limburgse circuit Horenbergsdam waar André “ de witte” Gijsbrechts en zijn medepiloten Erwin Van Hoppe en Bart Van Dun zich kampioen kroonden na een schitterend seizoen met wedstrijden in binnen en buitenland.
Roots van het VD RAcing Team liggen in Ravels.
Dit team met allemaal voormalige inwoners van Weelde en Ravels Eel is opnieuw actief in dit kampioenschap en hoopt de titel succesvol te kunnen verdedigen.
Het was voor zaakvoerder Thomas Dirkx dan ook evident om opnieuw dit winnende team en met name André te steunen op weg naar de zo begeerde titel.
Het was de tweede wedstrijd van dit seizoen die afgelopen zaterdag is verreden op het circuit Pottendijk in het Nederlands Emmen. De eerste wedstrijd was geen onverdeeld succes voor VD Racing waar motorproblemen voor een minder resultaat zorgden. ( 5de plaats gentleman en 17de algemeen)
Racestaleigenaar Fons van Dun aan het woord
Rawepo; Fons , hoe schat je de kansen van VD racing in voor dit weekend?
Fons Van Dun; Wel we hebben afgelopen week de motoren extra onder handen genomen en hopen deze keer van pech gespaard te blijven.
Rawepo;Het lijkt een erg moeilijk circuit om de kart perfect af te stellen?
Fons Van Dun; Inderdaad, je hebt dat erg lange rechte stuk, het langste van de kalender gevolgd door een erg technisch binnen gedeelte wat het moeilijk maakt om een goed afstelling te verkrijgen.
Rawepo;Wat maakt dit dan zo moeilijk?
Fons Van Dun; Wel , enerzijds heb je een goede topsnelheid nodig om te kunnen inhalen op dit rechte eind en anderzijds heb je dan weer veel tractie nodig in het bochtig middengedeelte. Dit maakt de keuze van de tandwielverhouding moeilijk. Daar bij komt nog dat we met drie piloten zijn die toch wel wat verschillen in gewicht en rijstijl. Ook dit is een uitdaging.
Rawepo;Hoezo, is dit gewicht niet voor iedereen hetzelfde?
Fons Van Dun; Toch wel , we zitten in onze klasse met een minimum gewicht van 172.5 kg , kart + piloot .Omdat de heren piloten uiteraard niet identiek hetzelfde wegen moeten we lood bijplaatsen bij de ene en hebben we licht overgewicht bij de andere. We maken daarom gebruik van een lood koker die is bevestigd achter op de kuipzetel van de kart. Tijdens de rijderswissel kan deze dan snel af of aangehaakt worden. We moeten immers bij elk bezoek aan de pits vooraf over de weegschaal ter controle van dit min gewicht. Minder wegen is straftijd of uitsluiting!
Rawepo; Ik zie ook een stukje elektronica gemonteerd onder het neusje op deze kart nr 5, ik zie dit niet bij andere karts hier in de paddock. Wat is dit precies.
Fons Van Dun; Mijn zoon Bart die ingenieur is en ook op deze kart deel neemt heeft een stukje telemetrie ontwikkeld waardoor we wat extra info over de gedragingen van de motor tijdens een ronde kunnen loggen en analyseren. Op die manier kunnen de piloten hun ronden vergelijken en elkaar helpen om de tijden te verbeteren.
Rawepo; Klinkt erg F 1 en high tech
Fons Van Dun; (Lacht ) Zo ver zou ik niet gaan maar toch lijkt zo’n weekend sterk op wat je ook ziet bij bv een F1 grand prix weekend. Op Vrijdag heb je vrije trainingen waar iedereen probeert zoveel mogelijk baan tijd om te zetten in een perfecte afstelling voor de race. Op zaterdag neemt de organisatie het tijdschema over en heb je korte training stints en uiteindelijk de kwalificatie voor de race.
Rawepo; En tevreden over de prestaties van de piloten tot hiertoe ?
Fons Van Dun; Op dit moment gaat het al erg goed bij Bart maar André heeft nog veel problemen bij het aan remmen op een paar punten op het circuit. Hij heeft blijkbaar wat meer tijd nodig om te wennen aan het nieuwe remsysteem.
Rawepo; Nieuw remsysteem?
Fons Van Dun; Ja , vanaf dit jaar zijn de remmen vooraan niet meer toegelaten. We remmen nu op één schijfrem op de achteras. Vorig jaar hadden we ook schijfremmen op de voorwielen. We creëren nu wat meer overstuur bij remmen en André heeft hier nog wat moeite mee. ( lacht ) Ik zag hem op het eind van het rechte stuk al een aantal keren in de ronde gaan, gelukkig zonder erg.
(André komt de tent binnen gelopen en komt er even bij)
Gentleman driver André Gijsbregts aan het woord
Rawepo; Goedemiddag André, hoe gaat het?
André; (zucht en kijkt bedenkelijk naar Fons) Niet zo goed eigenlijk. Het PCR chassis is goed en ook de Rotax max motor is goed te rijden en is erg responsief. Maar ik blijf moeite hebben met het remmen. Maar dit komt wel goed. Ik zit nu op een seconde van Bart en normaal moet ik op ongeveer een halve seconde blijven. Ook deze eerste hitte doet me toch een beetje pijn. Ik moet morgen een uur aan de bak en dit gaat nog meer pijn doen denk ik. Maar er is kans op regen , dan kan dit wat makkelijker worden omdat de snelheid in de bochten er dan een beetje uit gaat.
Rawepo; Als ik hier zo rond kijk ben je, met alle respect bij de oudere deelnemers denk ik.
André; (lacht ) De oudste denk ik ja , tenzij Josje mee doet dit weekend die is 70, ik ben 56. Het is een passie hé.
Rawepo; Mogen we jullie veel succes wensen dit weekend en… mogen we nog eens terug komen ?
Fons Van Dun; Natuurlijk, altijd welkom.
De wedstrijd op zaterdag
Op zaterdag avond na de wedstrijd belden we met André Gijsbrechts en vroegen hem hoe het geweest was.
André; Ik ben ontgoocheld omdat we weerom met pech zijn geconfronteerd. We kwalificeerden in de middenmoot en maakten dan nog de verkeerde bandenkeuze bij het begin van de wedstrijd.
Een gok die helemaal verkeerd uitdraaide en ons in het eerste uur al op een paar ronden achterstand bracht. Daarna tijdens mijn stint hadden we een kapotte bougie en verloren we weer veel tijd.
En ook in de laatste stint van Bart Van Dun ging het fout, een kapotte ketting en tandwiel zorgde voor een achterstand die niet meer op te halen was.
Een volledig in de regen gereden wedstrijd trouwens. Iets waar ik eigenlijk op hoopte maar ja, geen resultaat. Het geeft me wel vertrouwen dat we een erg goed chassis hebben, zowel op droog als nat een erg handelbare kart, nu nog wat geluk en het komt wel goed .Ik heb me toch goed geamuseerd en dat is toch het belangrijkste niet? We hebben nog 6 wedstrijden te gaan en ik heb er alle vertrouwen in dat we nog gaan scoren. Vorig jaar werden we kampioen en ook toen hebben we wel wat pech gekend. We gaan er in ieder geval alles aan doen. Op naar de volgende in Emsburen.