Voor RaWePo..... Jan Hoed was van de partij !
Niet toevallig hoor dat ik erbij was, ik draai al meer dan 20 jaar mee in de organisatie.
Mijn hoofdtaak is het verzorgen van de communicatie tussen de voertuigen.
Bakkie hier.... bakkie daar ....
De equipes zijn in verbinding met CB toestellen op 27 Mhz... bij de Nederlanders eerder 'bakkies' genaamd. Maar hun vocabulaire gaat niet veel verder, het zijn allemaal bakkie's: bakkie koffie, bakkie patat... Wie weet noemen ze hun doodskist ook wel 'n bakkie?
Enfin, ik sta al jaren de deelnemers bij met raad en daad met alles wat gerelateerd is aan hun zend/ontvangstapparatuur en de bijbehorende antennes, iets wat me al sinds eind 70'er jaren boeit en waar ik nog lang niet op uitgekeken ben... de techniek evolueert en ik poog te volgen.
Maar ook sinds den beginnen van de Antwerp-Banjul Chalenge sta ik mee in voor een veilige afreis. In den beginne soms met een volledig getraind signalisatieteam maar naarmate de motorhobby luwde steeds in beperkter mate. Maar ik ben nog wel van de partij, ditmaal zelfs in m'n uppie. Er was dan ook maar één gevaarlijk kruispunt te beveiligen.
Mijn 3de taak is een klein beetje public relations verzorgen. Vroeger op eigen facebook, heden ten dagen in samenwerking met RaWePo natuurlijk.
Zaterdagmorgen...
Die dag, zaterdag 7 oktober '23: Nog 'n stuk voor 8uur in de ochtend een paniektelefoon van Cor, de organisator en bezieler van het hele gebeuren: “Jan... wij staan op het punt te vertrekken en mijn zender doet raar. Niemand hoort mij!?... Wat moet ik doen???”.
Ik stelde Cor gerust: “Ik kom eraan Cor, ik sta in de startblokken, ik kijk het zo dadelijk wel even na voor je.”
Ik was sowieso al ready to go naar Buga Garage te Wijnegem alwaar het vertrek voorzien was, maar dit wist Cor nog niet, ik had hem niets beloofd.
Ik repte me dus richting Antwerpen en bij aankomst dook ik onmiddellijk in de cockpit van zijn ambulance. Nazicht van zijn toestel gaf niet direct een fout, instellingen werden gecontroleerd via de op Google gedownloade gebruiksaanwijzing... Mijn inziens leek alles te kloppen??? Hierop ging ik naar mijn eigen motorfiets, welke ook 27MHz aan boord heeft en kon ik perfect verbinding maken met Bernard in de ambulance.
Wat was er nu aan de hand.... Cor en Bernard hadden met met regelmaat hun medereizigers opgeroepen en er kwam geen respons. Niet zo moeilijk... die stonden allemaal met 'n 'bakkie' koffie en 'n koek met familie en vrienden te keuvelen en hadden totaal geen oor naar hun 'zendbakkie'. Niet zo moeilijk dat Cor en Bernard niet gehoord werden. Problem solved!
And off we go....
Toen kwam de laatste toespraak en kreeg iedereen een goede reis gewenst en mochten de deelnemers hun 'roadbook' in ontvangst nemen. Ik kreeg ook nog even de megafoon in handen om de laatste instructies i.v.m. vertrek toe te lichten en iedereen er nog 's op te hameren dat ze de knoppen van hun zenders perfect moesten instellen en ook in het oog te houden. De verbinding tussen de voertuigen is van cruciaal belang! En wij 'on route!'.
Het vertrek verliep vlotjes... ik volgde de vloot nog tot de grootste drukte voorbij was en eenmaal de Kennedytunnel door en Linkeroever achter ons lag gaf ik 'n spuit gas om de deelnemers vanop de brug van Haasdonk nog een laatste keer toe te wuiven, maar helaas.... niemand te bespeuren??? Wat was er loos?
Ik reed dan maar richting huiswaarts en zag het gehele konvooi op de Esso-parking staan... wat raar. Ze moeten nog 7.000 kilometers, nog 20 dagen rijden, en na 'n kwartier staan ze net buiten Antwerpen al stil, hier moest ik het fijne van weten!
Dus ik weer autostrade af, autostrade weer op, richting Esso... niemand meer aan te treffen, ook niemand te bereiken via CB.
Later, bij thuiskomst, hoorde ik via facebook dat er een 1ste stop gemaakt was, sommigen om te tanken, maar ook enkelen om de start-stress eruit te plassen, haha...
Want het is al bij al toch een hele beleving, de voorbereidingen en start van zo'n trip.
Update: via een app kan je hen volgen. Volgens mijn laatste informatie zijn ze nu (maandagmiddag) bijna bij de golf van Gibraltar en misschien vandaag nog op Afrikaanse bodem.
Shared View: Antwerp Banjul - SPOT Tracking (findmespot.com)
PS: Die laatste motorfiets op het filmpje die luid claxonnerend voorbij scheurt ben ik.
(Met dank aan Mary-Lou van Spreuwel voor de foto's)