Binnenkort start Cor de Bresser alweer met zijn karavaan avonturiers aan de start voor de Antwerp-Banjul Challenge.
Zaterdag kwamen de deelnemers van de challenge kennismaken met elkaar op de Poppelse Tulderheyde, de eerste ... zeg maar "teambuilding" van de teams onderling.
Poppelse Tulderheyde is het eerste bivouac.
Omstreeks 11 uur in de voormiddag druppelden de team die grotendeels uit Nederland komen de camping binnen waar ze werden opgewacht door Cor de Bresser en zoon Bernard. De eerste clicks werden gelegd, de voelhoorns deden hun ding en al snel waren de eerste groepjes gevormd, eerst nog wat onwennig maar wees gerust, bij aankomst in Banjul is het één grote familie voor het leven. Zo werkt dat nu eenmaal in de Banjul Challenge al jaren.
De wagens werden gemonsterd en hier en daar moest nog wat goede raad worden gevraagd aan de meer ervaren rotten, de mannen die al eens met woestijnzand in hun koffers terug thuis waren gekomen. Het zijn namelijk zelden woestijnrotten die deelnemen aan deze Challenge, de meesten zijn avonturiers die graag het nuttige aan het aangename koppelen op “in the progress” ook nog een goed project steunen.
De teams wordt namelijk gevraagd om de wagen die ze naar Gambia rijden af te staan aan een zelf gekozen project. Deze projecten zijn door Cor de Bresser zelf zorgvuldig uitgekozen in samenwerking met de Gambiaanse regering. In het verleden zijn er wel eens problemen geweest “à la Africaine”, maar het is niet omdat er eens iets niet helemaal kosjer, was dat de rest van de projecten in de steek gelaten wordt.
Het Sare Gumalo drinkwaterputproject.
Deze projecten zijn geen groots opgezette vehikels die door NGO’s worden bestudeerd en helemaal uitbesteed, het zijn kleine tot middelgrote dossiers die dikwijls met een éénmalige financiële injectie zelfbehulpzaam kunnen worden. Hier en daar worden teams gekoppeld aan een groter project zoals het Sare Gumalo drinkwaterputproject. Dit project staat al enkele jaren op het verlanglijstje maar kon wegens omstandigheden nog altijd niet worden afgewerkt.Om even een voorbeeld te geven hoe zo’n project door de Stichting Helping Hands vzw wordt aangepakt..... bijv. de aanleg van deze waterput.De 800 inwoners van het dorpje Sara Gumalo, Nyiribaya & Lalya villages (No Kunda Ward, Upper Baddibu District, North Bank region), kampen met drinkwaterproblemen.De pomp op de waterput is versleten. Een elektrische pomp met zonnepaneel op de 40 meter diepe put zou een geweldige oplossing zijn voor deze mensen. Meer dan 800 mensen in dit gebied zijn afhankelijk van deze watervoorziening. Het helpt ook de gemeenschap de kleinschalige landbouwproductie en hun inkomsten te genereren.Met de oktober 2010 Challenge werd al een bedrag bijeengebracht van 10417 euro uit de veilingopbrengsten van de auto’s van de teams Brabant 1 (1007) Bosslady en Co (1008) Sweetlake 4Gambia (1014) en Bossche Bollen (1021)In december 2010 werd meteen een begin gemaakt met het boren van een 40 meter diepe put met omliggend platform.Om het project te realiseren met aftakkingen naar de twee omliggende dorpen Nyiribaya & Lalya is er echter nog een aanvulling van 509.120 Dalasis (13397 euro)nodig.Na een juridisch geschil met de aannemer is er nu een oplossing gevonden en wordt de draad weer opgepakt om het project af te ronden.Met de oktober 2013 Challenge steunde team ICMF(1508) het project met de verkoop van hun auto het bedrag van 46750 Dalasis ( 900 euro)Het Village Development Commity doet nu een beroep op Helping Hands om dit project verder te financieren met de deelnemers aan de Antwerpen Banjul Challenge.
Team voorstelling 2015 Challenge deelnemers.
Nadat Cor de Bresser de hoogstnoodzakelijke zaken heeft opgesomd die iedereen in de wagen dient bij te hebben gaat men over tot de voorstelling van de verschillende deelnemers. Dit doen ze uiteraard zelf, de één al op meer ludieke manier dan de andere. Intussen is ook de Poppelse specialist Jan Versweyveld komen binnenvallen die al jarenlang de CB apparatuur in ogenschouw neemt. Jan is een ervaren zendamateur die ook zijn mannetje kan staan als het over de ondertussen in onze contreien al lang ter ziele gegane Citizen Band gaat. Hij bekijkt kritisch alle installaties en geeft hier en daar raad om wat meer bedrijfszekerheid in te bouwen om het contact met de rest van de deelnemers ten allen tijde te verzekeren.
Na de voorstellingen kan iedereen die het wil zich eens uitleven op de Poppelse duinen rond de grote vijver. Hier en daar moet nog worden uitgelegd waarvoor dat extra pookje of die 4x4 stand kan worden gevonden, want ….. die gaan we op bepaalde dagen echt wel nodig hebben. Gelukkig zijn er al enkele drivers die ervaring hebben in de woestijn zodat er altijd wel een oplossing wordt gevonden als men met de buik in het zand staat.
We zullen uiteraard regelmatig updates publiceren als de karavaan onderweg is, hopelijk gespekt met foto’s die door de deelnemende teams worden aangeleverd.
Fotoalbum presentatie teams © RAWEPO
DE ROUTE
De route loopt door zeven landen, drie in Europa en vier in noord Westelijk Afrika. Dag 1: 11.30 uur Start vanaf Antwerpen Waalse Kaai 40 (’t Soetbrood) daarna door naar Angoulême/Limoges Frankrijk Dag 2: Vanaf Angoulême/Limoges naar Tembleque Spanje. Dag 3: Van Tembleque naar Sotogrande. |
Dag 4: Oversteek ferry naar Tanger (Marokko) daarna doorrijden naar Fes. Dag 5: Van Fes naar Maadid (Erfoud) Of van Fes naar Ouzoud Dag 6: Maadid zandpiste naar Erg Chebbi Merzouga zandduinen. Of asfalt van Ouzoud naar Marrakech. Dag7: Erg Chebbi Merzouga zandpiste naar oase El Mharech. Of asfalt van Marrakech naar Taliouine. |
Dag 8: Van El Mharech zandpiste naar Zagora. Of asfalt van Taliouine via Igherm naar Tafraoute. Dag 9: Zagora zandpiste via Mhamid-Lac Iriki naar Foum Zguid-Tata. Of rustdag in Tafraoute. Dag 10: Asfalt van Tata-Akka-Bouizakarne- Guelmim-Laâyoune Of asfalt van Tafraoute-Ifrane-Bouizakarne- Guelmim-Laâyoune Dag 11: Kustweg Laâyoune - Dakhla. Dag 12: Dakhla- Aousserd (Barbas)-Guerguarat. Grens Marokko- Mauritanië. Met lokale gidsen naar Nouadhibou. |
Dag 13: Voorbereidingen Sahara en vertrek naar Nationaal park Nouâmghar. (Zandpistes full Sahara) Bivak in de Sahara. Of rustdag in Nouadhibou. Dag 14: (Zandpistes full Sahara) Bivak op strand Sahara. Of asfaltroute naar Nouakchott. Dag 15: Sahara strandroute richting Nouakchott. Of rustdag in Nouakchott. Dag 16: Verzamelen en in konvooi vertrekken naar grensplaats Diama (Senegal) en overnachten in St. Louis. |
Dag 17: Van St. Louis naar Dakar Lac Rose (Niaga Peulh. Dag 18: Rustdag Dakar Lac Rose (eventueel daguitstap naar eiland Goree of Dakar) Dag 19: Van Dakar via Karang (grens Gambia) naar Barra (Ferry) via Banjul naar finishplaats Hotel Lemon Creek in Bijilo Dag 20: Programs/ project visits / donating cars. |