Hoelang het precies heeft geduurd weten we niet meer.
Allicht heeeeel lang, te lang. Maar nu is het jaagpad eindelijk klaar.
Open of niet?
Of het nu al officieel open is durven we ook niet zeggen, feit is dat het al druk in gebruik is.
De borden zijn weg en dat was het signaal voor de fietsers die het zolang hebben moeten missen.
Zijn het nu forenzen die met de fiets naar het werk gaan, wielertoeristen die “hun” jaagpad opnieuw komen opeisen, of de vrijetijdsfietsers die graag langs het water fietsen…. Ze zijn weer allemaal daar.
Niet voor speed pedelecs ?
Ter hoogte van de vaartstraat/boomgaardstraat staat er een verkeersbord (zie foto) - waardoor het voor snelle elektrische fietsen in principe NIET toegelaten is er gebruik van te maken! (https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/snelle-elektrische-fiets-op-jaagpaden: "Een speed pedelec is een elektrische fiets met een trapondersteuning tot 45km/u. Wie met een speed pedelec rijdt moet een (fiets)helm dragen, over een volwaardig bromfietsrijbewijs AM of een rijbewijs B beschikken en een kleine nummerplaat aanbrengen. Een jaagpad is juridisch geen fietspad, waardoor de snelheid er beperkt is tot 30 km/u."
Reddingstrappen op regelmatige afstand
Naast het verkeersbord dat aangeeft dat de beperkingen aangeeft voor (S)pedelecs, waren ook de nieuwe ontsnappingstrappen opmerkelijk.
De reddingstrappen zijn op regelmatige basis aangebracht om drenkelingen een mogelijkheid te bieden om zich te redden.
Als je om één of andere reden in het water bent terecht gekomen is het goed om weten dat er trappen zijn om jezelf op het droge te brengen. Verder is de strook grond tussen jaagpad en het kanaal ingezaaid zodat er op termijn een strook groen zal worden gevormd.
Nog een klein Jaagpad fotoalbum | © RAWEPO
Aangezien onze fotograaf Roger in de buurt woont, hier nog een korte impressie van het nieuwe Jaagpad.