De soap rond het vrijliggende fietspad langs de N118, de gewestweg tussen Arendonk en Ravels-Eel krijgt nu toch weer een positieve episode. Dat is enigszins verrassend nieuws nadat stedenbouw onlangs nog de bouwvergunning weigerde na een negatief advies van het Agentschap van Onroerend Erfgoed. Zij waren van oordeel dat de gewestweg een bijzondere landschappelijke waarde heeft en dat het type van dreefvorm van deze weg moet behouden blijven. Bovendien zou er in de kern van Arendonk naast het fietspad ook een voetpad moeten komen. Nu lijkt hiervoor een oplossing gevonden.
De eerste plannen om een fietspad aan te leggen langs de gewestweg N118 tussen Arendonk en Ravels-Eel zijn al ruim 15 jaar oud. En na vele jaren van vergaderen en onderhandelen, van het maken van tekeningen en van het onteigenen van gronden, leek het er even op dat het fietspad medio 2015 eindelijk klaar zou zijn. Daarmee zou een einde komen aan het onveilige fietsen langs de Arendonksesteenweg, Lusthoven en de Kloosterbaan, waar veelal slechts een smal strookje fietspad is voorzien dat enkel van het gemotoriseerde verkeer was gescheiden door een geschilderde doorlopende lijn.
Toch kwam er weer een kink in de kabel. Want nadat eindelijk alle onteigeningen werden voltooid, de laatsten zelfs via de vrederechter, kwam het Agentschap van Onroerend Erfgoed met een bezwaar. De dreefvormigheid van de N118 moest blijven en dat zou volgens de plannen niet zo zijn. De geschiedkundige waarde van deze typische dreef zoals er in de 18de en 19de eeuw wel meerdere waren zou daarbij aangetast worden.
Maar beide gemeentebesturen, dat van Arendonk als dat van ons, lieten hun hoofd niet hangen en zochten naar oplossingen. Zij overlegden met de betrokken diensten en dat wierp zijn vruchten af. Er zouden nu kleine wijzigingen aan de plannen gebeuren waarbij ook voetpaden worden voorzien in de bebouwde kom van Arendonk en waarbij de huidige bomen zullen vervangen worden door nieuwe.
Volgens ons gemeentebestuur kan het snel gaan. Mogelijk zal de nieuwe bouwaanvraag al in maart bij Stedenbouw belanden en zo zou er toch nog aan de werken gestart kunnen worden begin 2015. De hele tranformatie zou een jaar duren.
Het dubbelrichtingsfietspad, zo’n 2,5 meter breed, en de aanleg van de voetpaden zou zowat 5,5 miljoen euro gaan kosten. Hiervan zou 80% door de Vlaamse overheid gesubsidieerd worden.
Wegenwerken
Komt het nu eindelijk goed ?
- Details
- Geschreven door: Patrickdr
- Categorie: Wegenwerken
- Hits: 4136