Dit persbericht is een opiniestuk van CD&V en wordt als zodanig gepubliceerd.
Onderwerp: Vragenuurtje gemeenteraad
Er werd een verzoek gedaan om voor de aanvang van elke gemeenteraad een openbaar vragenkwartiertje in te voeren. Zoals afgesproken in de zitting van 15 april werd elke fractie verzocht dit voorstel te evalueren om dan in de gemeenteraad van 6 mei tot een besluit te komen.
Na grondige analyse komen wij als CD&V fractie tot volgende vaststellingen:
- De mogelijkheid is niet uitdrukkelijk voorzien in het gemeentedecreet maar wordt niet uitgesloten – het is een beleidskeuze;
- Het gemeentedecreet voorziet wel andere mogelijkheden (voorstellen burgers , verzoekschrift , volksraadpleging – alles onder strikte voorwaarden);
- De meeste van onze omliggende gemeenten maken geen gebruik van een vragenkwartiertje;
- Sommige hebben dit ingevoerd (Ranst) maar ondertussen reeds afgevoerd gezien de mogelijkheden in het nieuwe gemeentedecreet;
- In gemeentes waar dit wel is ingevoerd (Oud-Turnhout) , is alles aan zeer strikte (en complexe) voorwaarden gebonden;
Wat Ravels betreft heeft de burger momenteel tal van mogelijkheden om inzicht en inspraak te krijgen in het gemeentebeleid:
De ganse gemeentelijke administratie staat dagelijks ter zijner beschikking
Er is de mogelijkheid van de meldingskaart (waarvan meer en meer gebruik wordt gemaakt – 200 meldingen in 2013!)
Een mail naar het gemeentebestuur of betrokken schepen of bevoegde dienst hoort eveneens tot de mogelijkheid
De burgemeester en de schepenen zijn steeds bereikbaar (GSM nummers op de website Ravels) en staan hierdoor ieder moment tot ieders beschikking;
Ook de democratisch verkozen gemeenteraadsleden zijn voor elke burger een aanspreekpunt en het staat elk van hen vrij in de gemeenteraad vragen te stellen in de varia;
De burger heeft mogelijkheid om in verschillende raden of adviesraden te zetelen en daar zijn stem te laten horen;
Ook deze niet-politiek afgevaardigden in de raden en adviesraden zijn een aanspreekpunt voor de gewone burger;
Bovendien kunnen we nog stellen dat :
- Een burger die de drempelvrees van bovenvermelde mogelijkheden niet overwint, zeker geen vraag zal komen stellen in een plenaire gemeenteraad.
- Een transparant beleid eerder wordt bereikt op informele wijze dan op officiële , formele wijze via complexe procedures ( een informele telefoon of mail zal meer efficiënt zijn dan een complex en ingewikkelde procedure van dergelijke vraagstelling).
- De administratie en algemene werking niet eenvoudiger wordt , integendeel (indienen vraag , beoordeling , programmeren , op de hoogte brengen vraagsteller , ...)
- Elke verslaggeving van dergelijk vragenkwartiertje voor interpretatie vatbaar is en daarom kan leiden tot nodeloze discussies.
- Dergelijk vragenkwartiertje kan leiden tot 'inhoudsloze polemiek' , wat neerkomt op puur tijdverlies voor elk van ons.
- Het antwoord 'kort' moet zijn : een kort antwoord op mogelijk ingewikkelde materies kan aanleiding tot grote frustraties zodat men het omgekeerde effect krijgt.
- Gezien het korte tijdbestek (en bespreking niet is afgerond binnen het kwartier ) is het mogelijk dat eenzelfde vraag/onderwerp een volgende gemeenteraad opnieuw dient behandeld te worden.
Tot slot moeten bij invoering van dergelijk vragenkwartiertje de voorwaarden en het reglement ter zake nog vastgelegd en verder besproken worden , wat opnieuw aanleiding kan geven tot eindeloze en/of onnodige discussies.
Samengevat : Dit voorstel draagt volgens de CD&V-fractie weinig of niets bij tot de transparantie, maakt het geheel onnodig ingewikkeld en complex en zorgt voor een serieuze bijkomende administratieve last. Anderzijds beschikt elke burger over andere en meer eenvoudigere mogelijkheden om inzicht en inspraak te krijgen in het beleid .
Besluit: om bovenvermelde redenen zien wij als CD&V-fractie de zin niet in van een dergelijke 'vragenkwartiertje' en wensen dit dan ook niet in te voeren .