internetbankierenAls brave mensen zijn we de laatste jaren meegegaan met de vraag van de banken om via het internet te gaan bankieren, dat ging allemaal zoveel sneller en gemakkelijker. Je hoefde er zelf je zetel niet meer voor uit als je een betaling wou doen die je was vergeten binnen te brengen. We kochten met z’n allen computers en laptops aan want je moest nu eenmaal meegaan met je tijd… Maar wie kent er nu eigenlijk het fijne van als het dreigt mis te lopen? Kan je je kinderen, slimme (?) vrienden en kennissen vertrouwen als het over gevoelige zaken als internet bankieren gaat?  Vanaf deze week beginnen de banken de mensen te waarschuwen dat het de XP versie niet meer toereikend acht om er uw bankzaken mee te verrichten.


logo-WinXPDeze versie zal vanaf april 2014 niet meer worden ondersteund door Microsoft en zodoende zou iedereen er beter aan doen om een nieuwere versie aan te schaffen, terwijl deze het op duizenden computers het nog prima doet. Vooral bij de oudere generatie, die al niet meer zo tuk zijn op al die vernieuwingen is dit een moeilijk te begrijpen dilemma waar ze voor komen te staan. Hoe zit het nu eigenlijk wie is verantwoordelijk als er iets mis gaat….. Wanneer is mijn PC nu eigenlijk goed beveiligd tegen hackers en fraudeurs.

Volgens hoogleraar internetveiligheid Michiel van Eeten van de TU Delft zondigt iedereen die met fraude te maken per definitie tegen één van de voorwaarden. Virusscanners houden bijvoorbeeld lang niet alle virussen tegen. Nederlandse banken geven een vijftal zaken aan die je zelf zeker in de gaten moet houden en we kunnen ervan uitgaan dat dat in België minimaal ook hetzelfde zal gelden:

1. Houd je beveiligingscodes geheim.
2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
4. Controleer je bankrekening.
5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.





Volgens experts is het heel goed dat banken hun voorwaarden helder willen hebben. Hiervoor was er sprake van een wildgroei aan regels bij de verschillende banken. ‘Dat is nu opgeruimd, dat is mooi’, aldus expert Michiel Van Eeten, ‘Maar er is wel de rare situatie ontstaan in die voorwaarden. Als je kijkt wat er staat voldoet 95% van de Belgen en Nederlanders niet aan die voorwaarden.’

Regel 3 lastige voorwaarde
Vooral regel 3 is een lastige voorwaarde. Wanneer is je computer namelijk goed beveiligd? Dat merkt ook ICT-specialisten elke dag weer. Bedrijven in computerbeveiliging krijgen van  klanten veel vragen over de beveiliging van hun computers.

Het Nederlandse consumentenprogramma Radar wilde ook weleens weten hoe het zit met die beveiliging en liet twee computers van kijkers doorlichten. De computers zijn van twee dames die hun beveiliging automatisch laten updaten en zeer zorgvuldig zijn met wat ze installeren. Beide gebruiken ze de computer regelmatig om te internetbankieren.

Malware en virussen gevonden
Hoewel allebei de dames denken dat er niets aan de hand is, vindt Radar van alles op de twee computers. Drie varianten op een computervirus, 167 varianten van malware, programma’s die nooit zelf zijn geïnstalleerd, applicaties die niet thuis horen op computers. Kortom beide computers zijn geïnfecteerd, zonder dat één van beide dames dit opzettelijk heeft gedaan, of wist dat dit gebeurde. Volgens de experts kan dit iedereen overkomen en zal het ook iedereen overkomen. Ook veel onduidelijkheid bij banken Wanneer je met met de klantenservice van een aantal banken belt, wordt je ook niet veel wijzer. Ook bij veel banken zijn de regels dus niet helemaal duidelijk.

Als de banken strikt vasthouden aan de voorwaarden, dan bestaat de kans dat je het geplunderde geld niet terug krijgt. En dat is vreemd volgens van Eeten, aangezien de bewijslast bij de bank ligt. Consumenten moeten hun geld terugkrijgen, tenzij de bank kan aantonen dat de klant grof nalatig is geweest. Maar deze bewijslast gaat pas spelen als je bij de rechter komt en daar komen de meeste zaken nooit terecht

Amerikaans systeem
In Amerika vergoeden banken al sinds de jaren ’70 de schade van de fraude binnen enkele dagen en wordt er daarna gekeken of de klant wellicht nalatig is geweest. Deze situatie zo Nederland ook moeten hebben, vindt Van Eeten. ‘Nu moet de klant naar de rechter als ze het niet met de bank eens is.’

Contactgegevens

Verantwoordelijk uitgever:

André Jansens
Korte Wijkstraat 1, 2381 WEELDE

Mail adres: info@rawepo.be
Telefoon: +32 (014) 657298
Mobiel: +32 (0) 475 97 94 13     

ADMIN

Gebruiksvoorwaarden

logo rawepo

GEBRUIKSVOORWAARDEN

Uw eerste stop voor
het regionale nieuws.

Altijd klaar voor de inwoners van Ravels.

Adverteren op Rawepo.

Adverteren op RAWEPO helpt echt wel,
met dagelijks duizenden surfers
bereik je iedereen in de regio.

online adverteren