
De oppositie verweet dat deze gekleurd zijn en wegen op de politieke beslissingen.
De adviezen die tijdens deze bestuursorganen worden genomen worden namelijk bijna altijd in de mate van het mogelijke door het schepencollege overgenomen. Op deze manier weegt de politieke kleur van de raden op het besluitproces van de gemeente.
Ook vind de oppositie dat er mensen moeten kunnen gehoord worden in de verschillende commissies, vooral met name in de verkeerscommissie. Schepen van Openbare Werken Van den Borne repliceerde hierop dat dit in het verleden mogelijk was, maar dat deze inspraak ook de reden was dat sommige commissies verzandden in praatbarakken waar niks werd bereikt.
Op een gegeven moment waren alle vergaderingen gevuld met bewoners die kwamen klagen dat in hun wijk te snel werd gereden terwijl ze net een PV in de bus hadden gekregen omdat ze zelf in de andere wijk waren bekeurd om dezelfde reden… de pot verwijt enz….
De vraag of de adviesraden niet konden worden herschikt viel echter niet in goede aarde bij zowel de burgemeester, schepen van openbare werken en de voorzitter van het OCMW. Allen vonden ze dat het van bitter weinig respect getuigde voor deze mensen die merendeels vanuit een onbaatzuchtig engagement in één of andere adviesraad zetelen.
Na een snel optelsommetje kwamen we hier tot de vaststelling dat er maar liefst 13 verschillende adviesraden in de gemeente actief zijn. Dat zou nog een hele klus worden om die allemaal te gaan herzien.
Daarbij komt nog dat de samenstelling van deze raden tegenwoordig wettelijk is bepaald zodat het zeer moeilijk is om deze raden om dit moment te herzien.
BESLUIT
Als alternatief werd besloten om voortaan alle agenda’s en adviezen ook aan de gemeenteraadsleden kenbaar te maken.Ook is overeen gekomen dat voortaan onder bepaalde voorwaarden mensen kunnen worden gehoord door een adviesraad.Ten derde werd beslist om een huishoudelijk reglement op te stellen waaraan adviesraden in de toekomst zullen moeten voldoen .