De gemeente Ravels heeft vanaf vandaag een nieuwe website. Dat was hoog nodig, want de gemeentelijke site werd onlangs nog beschouwd als EEn van de lelijkste van het land. De nieuwe www.ravels.be oogt frisser en overzichtelijker, en is opgefleurd met foto's van plaatselijke bezienswaardigheden en landschappen.
Het gemeentebestuur van Ravels heeft ernaar gestreefd een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website te creëren die bovendien uitnodigend is dankzij een frisse en aantrekkelijke lay-out. Omdat de gemeente de informatie wenst aan te bieden vanuit het perspectief van de burger, werd de website zowel organisatorisch (per dienst) als thematisch ingedeeld.
Op de homepage vindt de bezoeker steeds actuele nieuwsberichten en een activiteitenkalender. Achter het overzichtelijke navigatiemenu schuilt uitgebreide informatie over het bestuur en de dienstverlening van zowel de gemeente als het OCMW. De verschillende zoekmogelijkheden binnen de website kenmerken de interactieve houding van het bestuur: de burger heeft een vraag en krijgt als reactie niet alleen een antwoord op die vraag, maar ook een pakket aan gerelateerde informatie. Het stratenplan, de afvalkalender en de meldingskaart maken van de website een handig gebruiksinstrument voor de inwoners.
De gemeente Ravels heeft een bruisend verenigingsleven. Daarom krijgen erkende verenigingen de kans om hun activiteiten en contactgegevens op de website te publiceren. Het gemeentebestuur vindt het heel belangrijk dat de website voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk is. Daarom werd de website aangepast voor slechtzienden.
De inwoners krijgen via het e-loket toegang tot een aantal formulieren voor bijvoorbeeld het doorgeven van een adreswijziging aan de dienst burgerzaken, het aanvragen van kinderopvang bij het OCMW, het melden van een wespennest aan de brandweer of het spontaan solliciteren. Zo moeten onze inwoners niet meer eerst naar het gemeentehuis komen om de formulieren af te halen. Het formulier kan elektronisch ingevuld en doorgestuurd worden en zo komt het automatisch op de juiste dienst terecht. Dat spaart heel wat tijd uit! Aangezien het gemeentebestuur interactie met de bevolking zeer belangrijk vindt, krijgen de bezoekers van de website ook de kans om opmerkingen of suggesties omtrent de site door te geven via het e-loket. Uiteraard wenst het bestuur het e-loket in de toekomst nog uit te breiden, afhankelijk van de noden en wensen van onze inwoners, zodat we de dialoog met de burger voortdurend kunnen verbeteren. De website is er immers voor de inwoners!