De toeristische sector in onze Stille Kempen blijft steeds meer belang te krijgen als aantrekpleister voor verschillende groepen mensen. De Antwerpse Kempen hebben er vanaf nu een ruiter- en mennetwerk bij: Campinia. Paardenliefhebbers kunnen daardoor voortaan ook in en langs Ravels, Arendonk, Balen, Dessel, Geel, Meerhout en Mol een trip langs knooppunten maken.
Twee knooppuntennetwerken, ruim 500 kilometer bewegwijzerde routes en tientallen ruitervriendelijke adressen maken de Antwerpse Kempen erg aantrekkelijk voor een dagtrip of korte vakantie.
In 2011 realiseerde Toerisme Provincie Antwerpen het ruiter- en mennetwerk Taxandria: 190 kilometer routes langs knooppunten tussen Hoogstraten en Turnhout.
Het nieuwe ruiter- en mennetwerk Campinia doet daar 353 kilometer trajecten bij in Arendonk, Balen, Dessel, Geel, Meerhout en Mol.
Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: "Onze droom komt weer een stap dichterbij: een Kempens ruiter- en mennetwerk dat provincie- én landsgrenzen overschrijdt. De Antwerpse Kempen hebben alvast alle troeven in huis voor een geslaagde vakantie met je favoriete viervoeter: ruim 500 kilometer prima routes, goed uitgeruste maneges, kwaliteitsvol ruitervriendelijk logies en horecazaken met een hart voor paarden."
Afwisselend decor, ruitervriendelijk logiesaanbod
Het gevarieerde decor vormt een van de sterke troeven van het nieuwe netwerk.
Campinia serveert een mix van natuur, water en erfgoed. Van het spectaculaire duinenlandschap van de Keiheuvel in Balen over de talrijke meren en plassen van het 'Kempense Lake District' tot de eeuwenoude norbertijnenabdij in Postel.
Het nieuwe netwerk zal ongetwijfeld het ruitervriendelijke logiesaanbod in de regio stimuleren. Wie graag avontuurlijk en middenin de natuur overnacht, kan bijvoorbeeld de gratis bivakzone in Domeinbos Hoge Vijvers uitproberen. Het Agentschap voor Natuur en Bos plaatste er onlangs twee bindpalen voor paarden. Wie meer luxe verkiest - ook voor zijn viervoeter - kan terecht in enkele aantrekkelijke gastenkamers en vakantiewoningen.