Twee dagen voor de profs in Glasgow de titel van wereldkampioen onder elkaar gingen betwisten stonden de deelnemers van de Gran Fondo al aan de start voor hun wedstrijden.
Ils Van Der Moeren uit Ravels-Eel behaalde er prompt een gouden medaille in haar categorie 45-50 jaar en wordt zo de eerste gouden medaille voor België op de weg in Glasgow.
Ils won op overtuigende wijze de Gran Fondo op hetg WK in Glasgow, nog straffer zelfs..... ze was ook de snelste in alle leeftijdscategorieën.
Voor het verslag laten we graag Ils zelf aan het woord....
“ ‘t Was voor mij de laatste keer dat ik voor het WK de granfondo .. lange afstand .. mocht rijden, het was niet echt mijn parcours, niet genoeg uitdaging qua klimmen en hoogtemeters … maar dat heb je niet zelf te kiezen…
De eerste 50 km was het klimmen, daarna 50km heuvelachtig met af en toe kort stijl klimmetje en de laatste 50 heuvelachtig.
De start gebeurde in startvakken op leeftijd .. per 5jaar .. ik moest dus als laatste starten met mijn 49 lentes 😁
Na de start heb ik me direct op kop gezet, tot we na 50 km de eerste dames inhaalden die een kwartier vroeger gestart waren. Vanaf daar was het dus een heel peloton dames samen. Niet wilde echt rijden, ze namen allemaal een afwachtende houding aan om nog wat power over te hebben voor de eindsprint.
Na 94 Km was er een bevoorradingszone aan een steile klim .. ne kleine muur van Huy. De groep is daar een beetje gescheurd en een 10 - tal dames waren weg met een verschil van 2 min.
Ik heb ze dan maar terug ingehaald .. niet meer van kop af geweest … want ik wist dat in de achtervolging de andere dames van mijn categorie zouden zitten. De Canadese die later tweede zou worden zat wel in mijn groep. … Ik moest dus nog wat power overhouden voor de eindsprint. In de laatste bocht voor de finish zag ik de Canadese voorbij komen maar met een extra inspanning, opgeven staat niet in mijn woordenboek zodat ik nog een goeie voorsprong aan de finish had 😁
Een verdiende overwinning met mijn 130 km kopwerk 😁🤩🌈 De goeie genen mee … en goeie Kempische … Weldse grond 😁”
Hoe de wedstrijd verliep moeten we nog even afwachten, voorlopig is Ils nog volop aan het vieren, of zou ze misschien al op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging en de Belgische sportmedia is blijkbaar niet erg geïnteresseerd in haar prestatie.
In Ravels zijn we er in ieder geval enorm trots op, proficiat Ils !!!!
Gran Fondo’s ?
Gran Fondo's en Cyclosportieven
Toertochten zoals we ze hier kennen, met of zonder tijdsmeting, lijken totaal niet op Gran Fondo's. Cyclosportieven of cyclo's zijn overigens hetzelfde; dat maakt het lekker makkelijk. Deze tochten bieden je de mogelijkheid om écht te koersen, zonder dat je een wedstrijdlicentie nodig hebt. Het principe is hetzelfde als in een echte koers: wie het eerst over de meet komt, die wint.
Je kan ze aanpakken zoals je zelf wil, die Gran Fondo's. De één neemt het als een serieuze koers, slaat alle verzorgingsposten onderweg over en blijft aanklampen in de kopgroep met kans op de overwinning. Dat kan ook niet anders, als je voor resultaat rijdt. Er zijn zelfs speciale Gran Fondo-teams, die ervoor zorgen dat ze hun eigen verzorging langs de kant hebben staan om volledig gehydrateerd en verzorgd door te kunnen blijven koersen.
In Nederland bestaan er geen Gran Fondo's, in België slechts een handjevol, maar in Frankrijk of Italië kan je heel veel Gran Fondo's rijden. Wij hebben hier 12 gran fondo's op de kalender voor op je bucketlist opgesteld. De Fransen organiseren zelfs meerdaagse Gran Fondo's. Een prachtig voorbeeld daarvan is de Tour de l'Ain, met gele truien, bolletjestruien en zowel dag- als eindprijzen. Ook de Giro de Sardegna in maart op Sardinië is één van onze favorieten. Zelf stonden we al eens met Cyclosportive aan de start van Strade Bianche.
Let wel op: het deelnemen aan een gran fondo is geen kattenpies. Zorg dat je goed bent voorbereid bent met ons gran fondo trainingsschema bijvoorbeeld.
Heb je geen competitieve ambities? Doe dan ook gewoon mee aan een Gran Fondo want de ambiance en de uitdaging zijn werkelijk van een ander kaliber. Het voelt als Tour-de-France-spelen voor liefhebbers. Start wat verder van achter en rijd je eigen race. Genieten staat voorop.
Wedstrijden en koersen
Gran Fondo's komen voor recreanten het dichtst in de buurt van echte wedstrijden. Maar wil je echte koerservaring, dan zijn (internationale) wedstrijden meer voor jou. Daarvoor heb je een KNWU/UCI-licentie nodig.
Rondjes om de kerk (criteriums) rijd je al gauw met een sportklasse of amateurlicentie van de KNWU. Het aantal klassiekers (of omlopen) blijven in deze categorie beperkt. Met een elitelicentie kan je die wel rijden, maar daar wordt het wielrennen ook gelijk een stuk serieuzer van. Je rijdt dan al snel voor een officieel team, met veel trainingsuren en jonge wielrenners die de ambitie hebben om prof te worden.
Bij alle wedstrijden waar je een licentie voor nodig hebt, wordt er gesproken over 'koers' of 'koersen'. Rijd je dus een toertocht of een trainingsrondje, tja, dan ben je niet aan het koersen.
Het niveau van elitewedstrijden ligt - afhankelijk van de wedstrijd - hoog, zeker in vergelijking met koersen voor amateurs en sportklasse. Ook is de afstand voor eliterenners beduidend langer. Klassiekers van 180 kilometer zijn geen uitzondering.
Tijdens prestigieuze Gran Fondo's (zoals La Marmotte) ligt de gemiddelde snelheid vaak net zo hoog als bij elitekoersen, maar wordt er iets vriendelijker gereden. Dat wil zeggen dat er iets meer ruimte is om in te manoeuvreren. Er is namelijk minder nivellering in dergelijke races én niemand heeft een eigen volgauto.
Bron Gran Fondo’s: www.bicycling.com
Foto's: IVDM