Onze reporter trok afgelopen weekend naar het kartcircuit Horensbergdam in Genk om de heren van het VD Racing team in actie te zien in dit Belgisch Nederlands kampioenschap endurance racen.
Vorig jaar in November interviewden we Weeldenaar Andre Gijsbrechts en zijn teamgenoot Bart Van Dun, zoon van team eigenaar Fons Van Dun, tijdens de kampioenenhuldiging in het Nederlandse Eindhoven.
Ze vierden toen hun tweede opeenvolgende Master titel in dit kampioenschap.
Ze vertelden toen aan onze reporter de ambitie te hebben het seizoen 2016 te rijden bij “ de jonge leeuwen” in de gewichtsklasse 165kg.
Alweer de 3e wedstrijd van het nieuwe seizoen in Genk.
Tijd om nog eens te gaan kijken hoe het VD Racing team er voor staat bij het begin van alweer hun 3de wedstrijd in 2016 op dit mooie circuit aan de Europalaan in het Limburgse Genk.
Als eerste treffen we in de paddock team eigenaar Fons Van Dun, geboren Eelenaar en met zonen Koen en Bart al jaren actief in de kartsport.
Rawepo; Goedemorgen Fons, binnen enkele minuten gaan de heren piloten de baan op voor de eerste training sessies van vandaag. Zijn jullie klaar voor een competitief weekend?
Fons; We hebben afgelopen week extra aandacht besteed aan de motoren, we beschikken intussen ook over de nieuwe PCR chassis en dat maakt dat dit pakket in staat moet zijn goed te presteren.
Maar we moeten realistisch zijn, met de budgetten die we ter beschikking hebben doen we het goed als we top 8 kunnen rijden in dit zeer competitief veld.
Intussen zijn Koen Van Dun en Geert Van Hoppe de tent binnen gekomen , zij vormen samen het VD Racing 1 team, kart nr 6. Geert is de zoon van Erwin Van Hoppe , Erwin die eveneens geboren en getogen is in Ravels Eel en samen met Weeldenaar Andre Gijsbrechts nog kampioen was in 2014. Het racen zit blijkbaar in de genen.
Gemotiveerd aan de bak.
Rawepo; Goedemorgen Geert , klaar om er aan te beginnen?
Geert; (enthousiast) Absoluut, ik heb erg uitgekeken naar dit weekend en ben super gemotiveerd maar ook een beetje zenuwachtig.
Rawepo; Hoezo, normaal ben je de kalmte zelve.
Geert; Ik ben 9 weken out geweest na een sleutelbeenbreuk en heb eigenlijk niet kunnen trainen. Komt daarbij dat dit voor mij de eerste keer is met het nieuwe chassis nr 6. Al moet ik zeggen dat we gisteren tijdens de vrije trainingen al best een goede set up wisten te vinden.
Rawepo; Dan zal dit fysiek best een uitdaging worden?
Geert; Absoluut, ik ondervind na gisteren al wat kleine ongemakken maar ik weet uit ondervinding dat dit wel zal verbeteren naargelang de dag vordert. We moeten nog proberen mijn zithouding wat te verbeteren en dan komt het goed. Als het droog blijft ben ik zeker dat ik me geweldig zal amuseren. Ik neem deze keer de start en het veld blijft in het eerste deel van de wedstrijd meestal kort bij elkaar. Dit maakt dat je super geconcentreerd moet blijven. Op slicks is het fysiek natuurlijk wel zwaarder, ik hoop dat ik het kan volhouden en enkele posities kan winnen.
Race strategie.
Koen komt er ook bij staan.
Rawepo; En Koen , hoe schat je de kansen voor team 1 in?
Koen; Ik ben blij dat Geert na zo een lange afwezigheid toch onmiddellijk snel was in de nieuwe PCR. Ik denk dat de beide VD Racing teams kort bij elkaar gaan zitten en het zou best wel eens een strijd om positie kunnen worden , dit geeft het een extra gevoel, racen tegen broer Bart en zijn team. Veel zal afhangen van de race strategie die we gaan gebruiken, het is een 2 uur race dus een goede strategie is super belangrijk.
"Goei volk ..."
Er komt een oude bekende de tent binnen gewandeld, Karl Verstraelen... ook een ex-Weeldenaar die in Limburg verzeild geraakte.
Rawepo; Goedemorgen Karl, je bent blijkbaar een trouwe fan van het VD Racing team?
Karl; Inderdaad, maar ik heb dan ook als piloot bij dit team mooie race weekends mogen beleven. Ik ben het team ook daarna blijven volgen en heb er een gewoonte van gemaakt hier in Genk te komen kijken. Het is altijd plezant om Fons en de zijnen terug te zien en wat bij te praten, nostalgie he.
Rawepo; En hoe schat jij met je race ervaring hun kansen in?
Karl; Het blijft een aparte discipline, dat endurance racen. Je moet over een goed afgesteld chassis beschikken en piloten hebben die snelle constante rondetijden kunnen draaien. Team 1 met Geert en Koen zijn altijd snel en ik acht ze in staat top 6 te rijden. Team VD 3 met Bart, Etienne en Andre is een ander verhaal. Bart is volgens mij even snel als Koen maar hij moet een goede setup weten te vinden voor de nr 5.
Eerste sessies.
Na de eerste sessies zijn ze aan de tent van het VD Racing team druk met foto’s maken van de kart met nr 5. Er worden foto’s gemaakt met sponsor Marijn Dirkx van “Autoweld”.
Rawepo; Dag Andre, sponsor verplichtingen?
Andre; ( lacht ) Uiteraard, ik ben blij dat we Marijn hier als sponsor kunnen ontvangen en wat reclame voor zijn zaak “Autoweld” kunnen maken. Het is super dat hij me wou steunen tijdens deze wedstrijd. Ik neem Marijn vandaag mee op sleeptouw zodat hij het raceweekend van dicht bij kan beleven. Marijn is recreatief karter en erg snel, ik probeer hem over te halen om ook te gaan racen.
Marijn; Nee, nee ( lacht )we hebben het te druk met de zaak Autoweld. Wel mooi om het eens van dichtbij mee te maken.
Rawepo; En hoe schat je de kansen in voor het VD Racing 3 team?
Andre; Onze ambitie aan het begin van het seizoen was de 7de plaats te halen in het kampioenschap. Op basis van onze prestaties tijdens de eerste 2 wedstrijden zal ik dit misschien moeten bijstellen. Ik had verwacht dat ik met het nieuwe chassis beter overweg zouden kunnen.
Ambities voor vandaag?
Intussen is ook Bart erbij gekomen.
Rawepo; Bart vertel , kunnen jullie top 7 halen vandaag?
Bart; Dan moet er wat geluk bij komen vrees ik. Als ik de analyse maak op basis van de tijden die we nu neerzetten zal een 10de plaats meer reëel zijn. We zijn nog lang niet aan het maximum haalbare met dit nieuwe chassis , we worstelen nog een beetje met de verschillende zithoudingen en misschien nog erger , we hebben een probleem met de afstelling van de remmen.
Rawepo; Hoe zo , het zag er net tijdens de training sessie toch niet verkeerd uit?
Bart; Nee , maar dit zijn stints van een 15 tot 20 minuten en dan is er ook geen probleem. We merken dat de remblokken van dit nieuwe chassis erg sletig zijn en we vrezen dat we het einde van de wedstrijd niet halen. Tijdens de vorige wedstrijd in Marienbourg had Andre op het einde veel problemen met de remmen. Het leverde mooie plaatjes op voor de fotografen , vuurgensters alom, maar snel was het niet.
Rawepo; Zijn er nog grote verschillen tussen jullie als piloot?
Bart; Toch wel , de rijstijl is best verschillend wat het afstellen niet makkelijker maakt. We doen ons best om een goed compromis te vinden. Nu hebben we bv de stuurhoogte aangepast op vraag van Etienne, voor mij is dit ok maar Andre heeft het nu wat moeilijker. Als we binnen een 0,5 sec van elkaar kunnen blijven moet het goed komen.
Rawepo; Ok heren , we wensen jullie alvast succes en we zien elkaar na de wedstrijd .
Bart wist tijdens de kwalificatie de kart met nr 5 naar een 13de plaats te brengen. Geert staat in de PCR met nr 6 net voor Bart op plaats 12 op de startgrid.
De wedstrijd zelf was enerverend, Geert nam een bliksemstart en maakte heel wat plaatsen goed. Etienne daarentegen kwam heel slecht weg en spinde in de 2de bocht het gras op en de nr 5 verloor hier veel tijd. Hij kwam bij de eerste doortocht als laatste aan start/finish voorbij. Geert had zoals hij voorspelde in het eerste uur een mooie race in de top 10. Hij heeft een mooie aanvallende racestijl en aarzelt niet. Als er een gaatje valt gaat hij ervoor, Indrukwekkend voor iemand die 9 weken out was. Na de pitstops was het aan Andre en Koen om te proberen wat posities goed te maken. Bij Koen lijkt het altijd zo makkelijk te gaan. Handen een beetje ongewoon hoog op het stuur maar geen fouten, efficiënt en snel!! Andre had het zichtbaar moeilijk , was het de setup of de piloot, we vroegen het Andre na de wedstrijd.
Andre; Ik had geen goed gevoel in de kart maar ik moet het bij mezelf zoeken want Bart was wel snel. Waar ik normaal binnen een 0,5 sec van Bart en Etienne kan blijven was het nu bijna een seconde. Ik kan ook niet echt een verklaring geven, ik had wat problemen met de stuurhoogte maar of dit de reden is moeten we analyseren.
Bart was in de wedstrijd inderdaad snel en zoals Koen vooraf voorspelde kwamen de broers bij elkaar terecht in het laatste deel van de wedstrijd. Dit leverde nog een mooi duel op en toen na 2uur de finish vlag viel was het resultaat een 9de plaats voor het VD Racing 1 team ( Geert en Koen ) en een 12de plaats voor het VD Racing 3 team. ( Bart , Andre en Etienne + 1 ronde. )
Aan de sfeer in het team zal het niet liggen.
Volgende wedstrijd op 28 en 29 Mei in het Duitse Hahn, we blijven ze volgen.
DEZE WEDSTRIJD WERD MEDE MOGELIJK GEMAAKT DANK ZIJ DE SPONSORING VAN AUTOWELD.