Een terugblik in woord en beeld.
Zondag 13 december , afspraak bij indoorkartcircuit Hezemans Eindhoven, race of Champions.
Bart Van Dun en Andre Gijsbrechts vertegenwoordigen het team VD Racing 3 tijdens de prijsuitreiking seizoen 2015 GK4/BEKC en ontvangen de beker als winnaar van het Masterklassement.
Fons Van Dun , team eigenaar kon door omstandigheden niet aanwezig zijn.
Etienne Winkel , 3de piloot moest zich ook verontschuldigen, hij kon zich niet vrijmaken
We interviewden Andre en Bart op die middag in Eindhoven.
Heren, terug in de tijd , start van het seizoen in Genk, vertel .....................................
Horensbergdam in Genk op 21 februari.
Race 1
Masterklassement = 5de
Algemeen klassement = 17de
Andre; heel officieel; Door pech met de ontsteking van ons Rotax max 125 cc blok was een 5de plaats in het Master en een 17de plaats algemeen het hoogst haalbare tijdens ons eerste bezoek op dit erg mooie Limburgse circuit.( lacht ) Ik zal die wedstrijd niet snel vergeten. Ik herinner me een erg weerbarstige motor bij het opklimmen in de toeren. Het leek net of iemand anders het gaspedaal bediende. PFFFF ...... man en dit in de regen, dat was werken.
Bart ; Ik herinner me vooral moeilijke weersomstandigheden. Veel regen en wind! Niet ongewoon voor februari , racen zo vroeg in het jaar heeft zijn “charmes” ( lacht )
Iets wat ons achteraf gezien het hele seizoen heeft bezig gehouden, zal het droog blijven of ........
Ik kon blijkbaar veel beter omgaan met het motor probleem dan Andre en heb een goede stint kunnen rijden, eigenlijk best tevreden. Ook Etienne ging gezien de omstandigheden erg goed.
We hebben er volgens mij toen het maximum uitgehaald.
Emmen 11 April, sponsored by schrijnwerker Thomas Dirkx
Race 2
Masterklassement = 9de
Algemeen klassement = 18de
Andre; Ik had het op de Pottendijk al op vrijdag tijdens de trainingen fysiek erg zwaar en ook tijdens de wedstrijd zat het niet mee.
Een kapotte bougie en tandwiel, verkeerde bandenkeuze, Etienne die in de regen toch op slicks naar buiten ging in de hoop dat de regen niet zou doorzetten, dit alles maakten dit een weekend om snel te vergeten.
Bart; ( Lacht ) Ik herinner me vooral Etienne die absoluut op slicks wou vertrekken. Hij was er van overtuigd dat het zou ophouden met regenen. Daarna hadden we ook nog communicatie problemen waardoor we nog veel te lang op slicks verder gingen. Kortom , lastig weekend voor het hele VD Racing team.
Emsburen Duitsland, 9 Mei. Sponsored by Dakwerken Hendrickx
Race 3
Masterklassement = 1ste
Algemeen klassement = 8ste
Andre; Volgens mij het keerpunt in ons seizoen, alles viel stilaan op zijn plaats.
Ik weet nog dat het fysiek zwaar was , op dit circuit hebben veel piloten na een tijdje nekproblemen. Zelfs de jonge gasten hebben het hier lastig en ook bij hen zijn er enkelen die totaal uitgeput uit de kart komen.
Op dit korte circuit zitten een paar bochten waar je elke 40 sec gedurende enige tijd G kracht ondervind en dit is slopend voor je nekspieren. Door het korte rechts stuk krijg je ook geen kans om te recupereren. Al moet ik zeggen dat ik hier meestal goed mee kan komen.
Bart; En vooral ook de wederom wisselende weersomstandigheden. We gingen eigenlijk net zoals alle anderen te vroeg naar regenbanden. De regen zette niet door en Etienne heeft het toen super gedaan door geen fouten te maken in de laatste stint. Zelden een set regenbanden gezien die zo aan gort gereden was.
Hahn Duitsland 27 juni, Sponsored by Secures
Race 4
Masterklassement = 1ste
Algemeen klassement = 7de
Andre; Dit is één van mijn favoriete circuits op de kalender , samen met Francorchamps.
En hier heb ik volgens mij de beste wedstrijd van het seizoen gereden. Ik was er dan toch in geslaagd enkele kilo’s kwijt te geraken en hier werd duidelijk hoe goed ik me voelde in de kart.
Bart heeft hier ook echt gescoord met de afstelling van het chassis. Ik ben hem er nog steeds dankbaar voor. Het ging zo goed dat ik zelfs tegen het einde van mijn stint mijn snelste ronde neer zette. Van vermoeidheid geen sprake op deze snelle en fysieke baan,
super gaaf weekend !!
Bart; Ik herinner me dat Etienne de start nam en deze compleet miste en van plaats 11 terug viel naar plaats 19 !! Hij bleef daarna wel constante ronden rijden en mede door het uitvallen van enkele teams gingen we na mijn stint die super goed ging naar plaats 10 algemeen en plaats 3 master.
Andre heeft het toen geweldig afgemaakt en inderdaad, dit was een super prestatie van het hele team.
Genk 25 juli, sponsored by Maple Leaf sports.
Masterklassement = DNF
Algemeen klassement = DNF
Bart; Etienne was er niet bij deze wedstrijd en Andre en ik hadden een erg goede vrijdag training. We hadden de perfecte afstelling gevonden voor droog weer, we wisten dat we opnieuw moesten beginnen op zaterdag vanwege het veranderde weer en dit ging echt niet goed, we vonden geen goede regen set up.
We zijn aan de wedstrijd begonnen vanop een 17de startplaats!
Ik maakte dan weer wel een superstart en ging volgens mij als 8ste of 9de de eerste bocht in.
Maar in de daarop volgende knik naar links kon ik een gespinde kart die terug de baan op kwam niet ontwijken en kwam in het natte gras terecht. Daardoor kon ik aan een inhaal race beginnen en dit ging eigenlijk best ok. Op het einde van mijn stint kreeg ik wel remproblemen en dit zou Andre later fataal worden.
Andre; Ja , tijdens de wissel en tankbeurt wist Bart me te vertellen dat het remmen erg moeilijk ging en ik rekening moest houden met een lang rempedaal, of remmen in 2 keer riep hij me nog toe.
Toen ik de pits uit reed en op het einde van het rechte stuk remde ging het al meteen fout en ik begreep niet goed wat er aan de hand was, 360° en zonder schade weer verder. Ook in de hairpin ging ik er bijna af door dit remprobleem. Na een paar erg trage ronden om te proberen me aan te passen ging het helemaal mis bij het remmen voor de bocht aan de tribune. Het remprobleem bleek een voorbode van een (langzaam) brekende achteras, DNF en puntenverlies in Genk, jammer.
12september Emmen NL
Masterklassement= 1ste
Algemeen klassement = 5de
Bart; In tegenstelling tot ons eerste bezoek op de Pottendijk waar alles wat fout kon gaan ook echt fout ging was het nu één van mijn mooiste wedstrijden. Ik was gedurende heel mijn stint in gevecht met Sign Mind Racing en ...... VD Racing 1.
Het leek op een sprintrace van een uur !! Het kan wel eens anders zijn in een endurance wedstrijd maar dit was ongelooflijk, continu stuivertje wisselen met VD en de nr 10.
Hier heb ik echt van genoten en het eind was helemaal ongezien!
Andre; Ja , om in te kaderen heb ik toen verteld en terecht. Mijn stint was eigenlijk gewoon goed en we hadden afgesproken met Fons gezien er sowieso regen zou komen na het 2de uur , te wachten met de pitstop zodat we tanken en bandenwissel konden combineren.
Dit bracht ons aan de leiding maar we waren toch iets te vroeg op regenbanden en Etienne had het op het eind erg lastig op deze “ versleten regen set “ Hij heeft het toen super gedaan en na te zijn ingehaald door onze rechtstreekse concurrent Rocli deed hij het ongelofelijke.
Hij ging opnieuw onderdoor bij Rocli en klopte ze op de meet met een paar tienden!!
Dit bracht ons volgens mij het kampioenschap , achteraf gezien.
Ook onze 5de plaats algemeen oogstte daar veel respect.
3 oktober Francorchamps
Masterklassement= 1ste
Algemeen klassement = 10de
Andre; Ik was hier het weekend voordien om te kijken naar de wedstrijden in de BMC competitie en hoopte toen al vurig op droog weer. Dank aan de weergoden, ook wij hebben dat weekend kunnen genieten van ideaal kartweer.
Een 3 uren race op mijn favoriete circuit en ik mocht de start nemen , daar doe je het voor !!
Al ging het bij die start en in de eerste ronde toch een beetje fout.
Ik kwam erg goed van mijn plek dank zij de tips van Bart en Etienne maar in de bocht na de hairpin kreeg ik een tik en moest van de lijn. Dit koste me enkele plaatsen en een 1/2 ronde om mijn banden weer proper te krijgen.
Ook een kleine wijziging aan de set up voor de start van de wedstrijd heeft me enkele ronden gewenning gevraagd maar daarna ging het super goed.
Bart; Dit is echt een mooi weekend geweest. Andre had goed geluisterd naar de tips en zijn start was erg goed maar in de eerste bochten was hij misschien een beetje te voorzichtig waardoor hij van de lijn geduwd werd. Gelukkig herstelde hij en bleef op het asfalt.
Mijn race deel ging erg goed en waar Andre niet voorbij de nrs 46 en de 28 geraakte, onze rechtstreekse concurrenten, lukte dit mij wel en ik kwam dankzij snelle constante ronden aan de leiding in het masterklassement. Etienne heeft het toen mooi afgemaakt onder moeilijke omstandigheden met de invallende duisternis.
Dit was een erg mooi weekend voor het team , we bleven gespaard van mechanische problemen en alle piloten haalden het maximum uit het materiaal in de gegeven omstandigheden.
Ook de pit crew deed het geweldig , onze pit stops maakten veel goed. Tijd in de pits gewonnen moet je op de baan kunnen verdedigen en dat lukte perfect.
Endurance racen op zijn best !
14 november Genk
Masterklassement= 2de
Algemeen klassement = 19de
Andre; Dit had ik nog niet gezien in deze competitie, 40 karts aan de start van een endurance wedstrijd. Een deel daar van dan wel buiten competitie zodat ze de uiteindelijke eindstand van het seizoen niet konden beïnvloeden.
Wederom een “wet race” , dit was echt wel het jaar van het regen rijden.
Bijna elke vrijdag training dit jaar was op een droge baan , de wedstrijden zijn op 2 na allemaal gereden in wisselende omstandigheden.
Het was de laatste keer op deze mooie baan Horenbergsdam niet anders.
Ik heb niet het gevoel mijn beste wedstrijd te hebben gereden maar wel eentje zonder fouten.
Ik herinner me dat ik veel last had van een aandampend vizier , zo erg zelfs dat ik een aantal keren volledig van het gas moest. Blijkbaar het verkeerde product gebruikt bij het reinigen , zal me niet meer gebeuren.
Dank zij Bart en Etienne die hier de langste stint voor zijn rekening nam eindigden we op de 19de plaats en 2de master, Rocli Racing won de ( master) wedstrijd maar kon ons niet meer van de titel houden. Voor de 2de keer worden we master kampioen !!!
Bart; Yep, super seizoen , in het eerste gedeelte hadden we het lastig maar vanaf de wedstrijd in Emsburen zijn we begonnen aan een mooie serie die ons uiteindelijk de titel bracht.
Ik ben ook heel trots op onze 8ste plaats in het algemeen klassement Rotax Max.
Ik weet dat Andre hier ook veel waarde aan hecht, en terecht.
Dat is volgens mij het hoogst haalbare met ons budget, dus we zijn zeer tevreden.
Andre en Etienne hebben het super gedaan, weinig fouten en erg constant als het er op aan kwam.
Dat is wat je nodig hebt, betrouwbaar materiaal en piloten die niet het gevecht voeren in de eerste ronden maar wel het zwart wit geblokt zien.
Nu zijn we al bezig met het volgende seizoen , we nemen in overweging om in de gewichtsklasse 165 kg aan de start te komen.
Andre; Dit is een uitdaging die ik graag zou aan gaan, ik moet dan wel een fitness programma starten en proberen wat gewicht te verliezen.( lacht )
Nu eerst maar eens het sponsor programma ( terug ) opstarten.
We krijgen nu het komende seizoen sowieso meer aandacht als kampioenen en dit is dan weer goed nieuws voor de sponsors.
Graag wens ik iedereen te bedanken die ons volgde en steunde en met extra dank aan;
www.rawepo.be
www.thomasdirkx.be
www.dakwerken-hendrickx.be
www.secures.be
www.abbs.be
www.mapleleaf.be
NadjaLievero Pictures