Bij de gemeente Ravels waren ze er zich vooraf terdege van bewust dat de wegenwerken aan het fietspad Moleneinde-Den Eel miserie zouden veroorzaken.
Om toch het openbaar vervoer zoveel mogelijk te sparen, vooral om de schoolbussen te kunnen laten rijden vanaf september werkte men een regeling uit om enkel de bussen van De Lijn door de Stadsstraat te laten rijden.
Let op, de Stadsstraat is altijd een straat geweest waar enkel plaatselijk verkeer toegelaten is.
In de Wegcode staat een bepaling die aangeeft wat plaatselijk verkeer juist is. Het gaat meer bepaald om bewoners van de straat en hun bezoekers. Ook leveranciers van de bewoners mogen bijvoorbeeld door de straat rijden, net als bussen van de lijn. Je bent dus geen plaatselijk verkeer als je gewoon door de straat wil rijden omdat dit je reisweg inkort of omdat je de straat wil gebruiken om een file te vermijden.
ANPR camera’s of De Lijn trekt de stop eruit.
Omdat De Lijn enkel de dienst wilde blijven verzekeren als er echt plaatselijk verkeer zou worden opgelegd werd dus in de communicatie rond de werken duidelijk gemeld dat de Stadsstraat tijdens de werken niet toegankelijk zou zijn voor doorgaand verkeer.
Omdat deze maatregel blijkbaar niet voldoende was om het doel te bereiken is de gemeente nu verplicht om de ANPR camera’s te plaatsen bij het begin en einde van de Stadsstraat.
“Een zeer bewuste en begrijpelijke keuze om deze camera's te plaatsen” zegt Maarten Jansen die op de gemeente de omleidingen coördineert. “En die hebben niet als doel om mensen te ambeteren of geld op te brengen, want dit kost de gemeente enkel geld en brengt voor de gemeente 0,0 EUR op. Voor aanvang van de werken heeft De Lijn aangegeven enkel langs de Stadstraat te willen rijden als daar een verbod zou komen op doorgaand verkeer met uitzondering van plaatselijk verkeer. Al van begin augustus staat hiervoor de nodige verkeerssignalisatie die blijkbaar niet van tel is voor veel mensen. Daardoor stond de gemeente voor de keuze, ofwel ANPR-camera's laten plaatsen ofwel alles zijn gangetje laten gaan waardoor De Lijn mogelijk zou beslissen om niet meer langs de Stadstraat te rijden en er de komende maanden dus geen enkele bus langs Ravels-Eel zou passeren. Terechte keuze dus om de schoolgaande kinderen niet in de kou te laten staan met 1/9 in het vooruitzicht. Ook voor de leefbaarheid in de Stadstraat komt dit uiteindelijk goed uit. Enkele maanden omrijden is zo erg nog niet.”