Op de gemeenteraad van maandag stond ook de goedkeuring van het plaatsen van openbare verlichting op de agenda.
Dit was voor oppositielid Van Gorp aanleiding om de vertraging van de werken aan te klagen.
Werken geschorst zoals gepland, maar ….
Volgens raadslid Van Gorp liggen de werken al enige tijd stil en zal de deadline voor de voltooiing van het fietspad niet kunnen worden gehaald.
Kop van Jut was Patrick Van den Borne die als schepen van Openbare Werken die de werfvergaderingen bijwoont in zijn hoedanigheid als verantwoordelijke schepen.
We vroegen de schepen om uitleg...
“Momenteel zijn de werken van de aannemer Ambaro geschorst. Dit was zo opgenomen in de planning bij aanbesteding. Deze schorsing was nodig om de nutsmaatschappijen de tijd te geven om alle leidingen ondergronds te brengen en de oude leidingen weg te nemen. Alle nutsleidingen zijn ondertussen verplaatst en ondergronds gebracht. Ook zijn alle woningen ondertussen overgeschakeld op de nieuwe ondergrondse leidingen.
De nutsmaatschappijen moeten de oude kabels die buiten dienst genomen zijn wegnemen op vraag van AWV. Tot op heden weigert Proximus echter om dit uit te voeren. Aangezien de aannemer niet kan starten vooraleer deze kabels verwijderd zijn kan de schorsing niet opgeheven worden. Deze werken zijn een gesubsidieerd werk door AWV, de wegbeheerder. Zij stellen de eis dat alle verlaten kabels verwijderd dienen te worden. Dit was zo ook meegegeven in de oorspronkelijke opdracht aan de maatschappijen.
AWV heeft Proximus ondertussen in gebreke gesteld wegens niet uitvoeren van opgelegde taken. Als gemeente kunnen we alleen maar hopen dat deze discussie tussen de twee snel uitgeklaard wordt en er een oplossing komt. Wij plannen nog altijd om de werken te starten eind april om zo zeker klaar te zijn voor de start van het nieuwe schooljaar in september.”
Bredaseweg mijden indien mogelijk.
Ondertussen blijft de Bredaseweg een gevaarlijke plaats voor voetgangers en fietsers.
Omdat het moeilijk rijden is aan de kant van de weg moeten de mensen die er wonen noodgedwongen op de rijbaan fietsen en met het drukke zware verkeer is dit een gevaarlijke onderneming. Ook is er momenteel geen verlichting die in de avonduren een beetje licht werpt op de fietsers en voetgangers.