3 December 2011- Tien jaar nadat de gemeente haar aanvraag indiende om het gevaarlijke kruispunt aan te passen - samen met het fietspad dat langs de Bredaseweg loopt – verongelukken 2 tienermeisjes, Joyce en Dorien.
Toch is er vandaag, maart 2016 nog altijd niks te merken van een aanpassing en ligt het gevaarlijke traject er nog steeds hetzelfde bij als 15 jaar geleden en denderen zware vrachtwagens nog steeds slechts enkele centimeters langs de fietsers heen.
Dossier module ingediend in september 2001.
Aangezien die dossiers traditioneel een trage voortgang kennen is door AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) destijds voorgesteld om het kruispunt uit het dossier te lichten zodat dit sneller uitgevoerd kon worden.
Het ontwerp van dit deelproject is zelfs door de gemeente aangeleverd en betaald, hoewel dit een kost voor AWV is.
De werken werden door AWV gegund aan de aannemer eind 2014, de uitvoering was toen voorzien voor begin 2015, vorig jaar dus.
Verschuiving van prioriteiten.
Na het dramatische ongeluk in 2011 werd nogmaals druk uitgeoefend door de gemeente. Mede daardoor leek alles in een stroomversnelling te geraken en de hoop was groot aan Weelde-Statie dat eindelijk de werken een aanvang zouden nemen.
Bij een volgende vergadering kwamen er echter andere kapers op de kust. De werken aan het kruispunt van het St. Jozef Ziekenhuis richting Merksplas kregen plots voorrang van uitvoering, kwestie van prioriteiten stellen door de overheid en dan kom je als vragende partij als gemeente op de tweede plaats.
Uiteindelijk kon dit project ook niet worden opgestart wegens een ander project richting Beerse dat het verkeer te veel zou beïnvloeden als beide werven tegelijk zouden worden aangevat.
Opnieuw rond de tafel.
Daarna is Ravels terug met alle partijen aan tafel gegaan om te proberen vernieuwde aandacht op te wekken om de bewuste module 13 te bespoedigen.
Toen bleek dat het door Ravels aangeleverde en betaalde ontwerp nog steeds niet uitgewerkt was door het studiebureau van AWV, wat nogmaals resulteerde in een nieuwe vertraging.
Nu zou er gestart worden rond Pasen, maar toen kwam de melding van enkele nutsmaatschappijen dat ze helemaal niet op de hoogte waren van deze werken. Er dienen immers nog leidingen verplaatst te worden rond het kruispunt.
Vorige week vrijdag heeft men dan nog eens met alle partijen samen gezeten om dit te bekijken.
Stand van zaken op15 maart 2016
Vorige week maandag werd op de GR door schepen van mobiliteit en openbare werken Patrick Van den Borne nog toelichting gegeven bij de noodzakelijke verlenging van de project-bijakte met het Vlaams Gewest en de Vlaamse Vervoermaatschappij om de subsidieovereenkomst ten belope van 1 miljoen Euro te vrijwaren die op het punt stond om te verlopen.
Patrick Van den Borne: “Momenteel is het zo dat EANDIS nog ter plaatse opmetingen gaat doen om te bepalen of hun leiding kan blijven liggen of niet. Het gaat om middendruk gasleiding en een laagspanning elektriciteitsleiding.
Mocht het zijn dat deze verplaatst dienen te worden betekent dit inderdaad nogmaals uitstel tot na de zomer. Mocht dit niet zo zijn zou het kunnen dat er toch voor de zomer gestart wordt. Dit is echter een factor waarop wij als gemeente geen enkele vat op hebben. Wij hebben al het mogelijke gedaan.”