communicatiemonitor

Inwoners van Ravels geven hun mening: Communicatiemonitor 2023.

Het onderzoek dat vorig jaar werd uitgevoerd tont aan dat RAWEPO hoog scoort in alle lagen van de bevolking, in andere gemeenten is er minder aandacht voor regionale persmedia dan in Ravels.  

Ravels, 19 april 2024 - De gemeente Ravels maakt de resultaten van de Communicatiemonitor 2023 bekend, waarin de tevredenheid en feedback van de inwoners over de gemeentelijke communicatie en dienstverlening werden geanalyseerd. Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van Thomas More Hogeschool onder leiding van hoofdlector en docent Eric Goubin, biedt een waardevol inzicht in de perceptie van de gemeentelijke communicatiekanalen en diensten.

Het onderzoek, dat eind vorig jaar werd uitgevoerd, omvatte een representatieve steekproef van 2000 inwoners van Ravels, waarbij zowel papieren als digitale enquêtes werden gebruikt. De respons was significant hoog voor een gemeente van onze omvang, met 702 volledig ingevulde enquêtes.

Het volledige rapport kanu hier bekijken: pdfcommunicatiemonitor2024.pdf2.60 MB19/04/2024, 08:39

Communitcatiemonitor

De gemeente krijgt van haar inwoners een goed tot zeer goed rapport. Het is een doorgaans goede tot zeer goede waardering van de dienstverlening in zowel het gemeentehuis als het sociaal huis. Er is een zeer positieve waardering van de gedrukte en digitale kanalen van de gemeente. Er is een positief rapport voor de totaalbeleving van de communicatie: 73% van de inwoners heeft een positieve waardering van de communicatie door de gemeente. Deze communicatietevredenheid is een stuk beter dan gemiddeld bij andere gemeenten (66%). Ravels haalt daarmee een mooie 6de plaats in de benchmark in vergelijking met de bijna 40 andere steden en gemeenten waar dit onderzoek liep.

"Bij het vormgeven van het beleid streven we er altijd naar om onze inwoners centraal te stellen. De resultaten van de Communicatiemonitor zijn niet alleen een bevestiging van onze inspanningen, maar ook een leidraad voor verdere verbeteringen” zegt burgemeester Walter Luyten “Samen bouwen we verder aan een toegankelijke gemeente zowel op het vlak van communicatie als dienstverlening, met de behoeften van onze burgers voorop."

Positieve bevindingen:

  • Dienstverlening: De dienstverlening wordt door de burgers van Ravels goed gewaardeerd. De dienst Kinderopvang in het Sociaal Huis behaalde de hoogste score met een 9/10. De onthaalbalie en de sociale dienst volgenden op de voet met een knappe 8,8/10. In het gemeentehuis krijgt het onthaal van de vrijetijdsdienst een 8,7/10. Met 8,6/10 moeten de onthaalbalie en de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis niet onderdoen. Over het algemeen vindt men de dienstverlening heel klantvriendelijk!
  • Communicatiekanalen: De algemene beleving van de gemeentelijke communicatie (73%) is een stuk beter dan het gemiddelde bij andere steden en/of gemeenten (66%).

             De gemeentelijke informatie in Het Berichtenblad is het belangrijkste communicatiekanaal. 78% van de deelnemers leest het regelmatig door. Het bereikt echter onze jongeren (leeftijd 18-29) het minst. Het Berichtenblad wordt goed gewaardeerd met een gemiddelde score van 7,9/10.

             Dit wordt op de voet gevolgd door de gemeentelijke website (77%). De tevredenheid over dit kanaal ligt wel iets hoger. We krijgen voor de gemeentelijke website een 8,0/10. Hiermee zitten we in de top 3 van best scorende gemeentelijke websites.

            De digitale nieuwsbrief (37%) en Instagrampagina (25%) worden minder bekeken, maar de waardering voor de gemeentelijke nieuwsbrief (8,1) en de Instagrampagina (8,2) ligt vele malen nog hoger. Voor de digitale nieuwsbrief zitten we in de top 3 en voor de Instagrampagina (8,2) behaalden we zelfs de hoogste waarderingsscore uit de ganse benchmark!

             Minder bekeken zijn de bewonersbrieven (49%), onze Facebookpagina (44%) en de gemeentelijke infoborden (36%).

             Be-Alert SMS of Whatsapp blijven voor de meeste deelnemers (70%) het beste kanaal om verwittigd te worden bij een noodgeval. Hoe jonger de inwoner hoe groter de voorkeur voor een BE-alert sms. Whatsapp valt het meest in de smaak bij 30-39-jarigen en het minst bij 70-plussers.

  • Meldingen en klachten: Meldingen bereiken de gemeentelijke diensten vooral via het meldformulier op de gemeentelijke website (55%). Dit werd gevolgd door een melding via e-mail (28%) of telefonisch (26%).

De gemeente krijgt goede punten voor de manier waarop ze omgaat met meldingen en klachten: inwoners geven een waardering van 7,3/10 voor melding via de website. Bij andere gemeenten is dit gemiddeld een 6,9/10.

  • Vrijetijdskanalen: Deelnemers halen hun informatie over ons vrijetijdsaanbod vooral uit de gedrukte communicatie zoals affiches, flyers en folders (50%) en de UIT-kalender op de gemeentelijke website (40%). Met een waardering van 8,0/10 voor de Facebookpagina van de bib en De Wouwer scoren zij het hoogst binnen hun kanalen. Met de website www.uitinravels.be behalen we met een waardering van 7,9/10 een top 3 plaats in de benchmark.

communicatiemonitor2

Kritische feedback:

Ondanks de overwegend positieve resultaten, identificeerde het onderzoek enkele gebieden waar verbetering mogelijk is, zoals meer informatie over subsidies en premies, transparantere besluitvorming van het bestuur, en een betere communicatie over ondernemerschap in Ravels.

Imago van Ravels

Hoe graag woon je in Ravels? De enquête polste ook naar de algemene beleving van onze gemeente. Over de hele lijn scoren we gemiddeld of iets beter dan gemiddeld dan bij andere lokale overheden. Hiervoor krijgt Ravels een gemiddelde score van 4,96/7. Inwoners beoordelen de gemeente als kindvriendelijk, proper en sociaal. De laagste score gaat naar de winkelvoorzieningen en verkeersveiligheid. De oudere inwoners zijn positiever over winkelen dan de jongere inwoners.

Toekomstgerichte acties:

De gemeente Ravels zal blijven streven naar een evenwichtige mix van digitale, papieren en mondelinge communicatiekanalen en zal initiatieven ontwikkelen om de mediawijsheid van haar inwoners te vergroten.

Verdere promotie van digitale kanalen zoals de nieuwsbrief, Facebook en Instagram staat op de agenda, evenals een verbeterde betrokkenheid van inwoners bij inspraakprocessen en een versterkte crisiscommunicatie via BE-Alert.

Conclusie:

Het gemeentebestuur van Ravels is verheugd met de overwegend positieve resultaten van de Communicatiemonitor 2023 en erkent tegelijkertijd de waarde van kritische feedback voor toekomstige verbeteringen. Alle suggesties en opmerkingen van de deelnemers aan de enquête zullen we onder de loep nemen en we zullen hiermee in de mate van het mogelijke rekening houden voor de toekomstige communicatie.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de omgevingsanalyse. Het is een instrument om de omgeving in kaart te brengen, zodat men op basis hiervan de nodige beleidskeuzes kan maken voor de burgers, verenigingen, ondernemingen, enz. In dit rapport zullen alle aanbevelingen meegenomen worden als insteek voor het nieuwe beleidsplan 2025-2029. Dank aan alle inwoners die de moeite genomen hebben om de enquête in te vullen!

Onder de deelnemers aan de bevraging werden enkele prijzen verloot. Zij zullen persoonlijk gecontacteerd worden om hun prijs in ontvangst te nemen.

Heb je vragen over de communicatiemonitor van Ravels? Neem dan contact op met de dienst communicatie. Dit kan telefonisch op het nummer 014 65 67 04 of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Als bijlage vind je het volledige rapport.

Meer info: https://www.ravels.be/communicatierapport

 

 

Contactgegevens

Verantwoordelijk uitgever:

André Jansens
Korte Wijkstraat 1, 2381 WEELDE

Mail adres: info@rawepo.be
Telefoon: +32 (014) 657298
Mobiel: +32 (0) 475 97 94 13     

ADMIN

Gebruiksvoorwaarden

logo rawepo

GEBRUIKSVOORWAARDEN

Uw eerste stop voor
het regionale nieuws.

Altijd klaar voor de inwoners van Ravels.

Adverteren op Rawepo.

Adverteren op RAWEPO helpt echt wel,
met dagelijks duizenden surfers
bereik je iedereen in de regio.

online adverteren