Het openbaar vervoer staat niet stil. De laatste jaren zijn de noden en verwachtingen van de reizigers sterk geëvolueerd. Ook De Lijn vernieuwt daarom voortdurend haar aanbod en dienstverlening. Om het reizen nog eenvoudiger te maken, vervangen we vanaf september 2013 geleidelijk aan de huidige vervoerbewijzen door een nieuw ticketingsysteem: MOBIB. De eerste groep die overschakelt, zijn de 65+'ers.
In de plaats van de bekende magnetische kaarten en papieren abonnementen komt de gloednieuwe MOBIB-kaart van De Lijn: een contactloze elektronische kaart waarop verschillende soorten vervoerbewijzen (abonnement, Lijnkaart…) kunnen worden opgeladen.
Voordelen
De reizigers moeten hun vervoerbewijs niet meer in een ontwaarder steken, maar het er gewoon even voor houden. Op- en overstappen gaat dus veel sneller. In de toekomst zullen zij hun kaart ook online kunnen opladen, waar en wanneer zij dat willen. Op termijn voorzien we ook integratie met andere openbaarvervoermaatschappijen.
Bovendien zal De Lijn over nauwkeurige reizigersinformatie beschikken. Die gebruiken we om ons aanbod en netwerk nog beter af te stemmen op wat de reizigers van ons verwachten. Tenslotte zal de MOBIB-kaart van De Lijn in de toekomst ook gebruikt kunnen worden voor andere diensten (autodelen, leenfietsen…).
bron: www.delijn.be