Begin februari vertrok ik samen met enkele andere studenten voor 3 maanden naar Ecuador.
Het was de start van een ongelooflijk fantastisch en heel leerrijk avontuur. We deden er vrijwilligerswerk in een organisatie die instond voor het welzijn van kinderen.
Helpen in school en opvangtehuis.
De eerste maand hielpen we in hun school.
De andere twee maanden hielpen we in het opvangtehuis voor kinderen die geen of geen goede thuis hadden.
We kwamen op de school terecht in het midden van de toetsen- en examenperiode. We keken onze ogen uit bij het rondlopen op de school. Het was een heel verschil met onze eigen schoolervaringen. Zo kregen de kleinste kleuters (3 jarigen) ook toetsen en examens. De juf kwam handen tekort in het begeleiden van de kinderen dus hielp ik haar om de toetsen en examens af te nemen. Toch raar, zo’n kleine kinderen die ook toetsen en examens afleggen.
Muziekles
Buiten het afnemen van de toetsen deden we voornamelijk korte muzische activiteiten. In het opvangtehuis gaf ik samen met de muziekleerkracht muziekles aan een deel van de kinderen. Het doel van deze muzieklessen was dat de kinderen hun zelfvertrouwen opgekrikt werd. Ze kregen hierdoor het gevoel van ‘Ik kan iets.’ Buiten deze muzieklessen hadden we een vakantiewerking opgestart waarbij we allerlei activiteiten deden rond de talenten van de kinderen. We kookten, sportten, dansten, knutselden, lazen verhalen, deden rekenspelletjes …
De oudste kinderen kregen heel graag extra Engelse les. Ze stonden te springen om ons na de Engelse lessen ook Spaanse les te geven. Als afsluiting van onze 3 maanden vrijwilligerswerk organiseerden we een optreden met de kinderen voor hun ouders en de medewerkers van de organisatie. Zo konden de kinderen laten zien wat ze allemaal hadden gedaan en wat hun talenten waren.
Hulp van GROS Ravels.
Mede dankzij de ondersteuning van de GROS in Ravels hebben we allerlei materialen kunnen aankopen. Voor enkele kinderen kochten we levensnoodzakelijke medicijnen aan, die de organisatie (door de economische crisis) niet meer kon aanschaffen. Voor de leerkrachten en de school kochten we (voor)leesboeken en schoolmateriaal zoals potloden, pennen, puntenslijpers, papier, schriften…
Voor de opvoeders en de kinderen in het opvangtehuis kochten we allerlei knutselmateriaal zoals stoepkrijt, foam, whitebord stiften, kleurtjes, lijm, papier, verf …
"Het waren 3 mooie, fantastische, indrukwekkende maanden die mij mee hebben gevormd.
Ik heb mijn hart opengesteld en verloren aan de kinderen, de cultuur en het land."