Via een Digidak vrijwilliger kwam dit verhaal op onze redactie terecht.
Het gaat om de gevaren waarmee we tegenwoordig worden geconfronteerd in het cyber tijdperk van het bankwezen....
Telefoongesprek van maandag jongstleden:
“Mevrouw, u spreekt met de controledienst van BNP Paribas Fortis. Wij hebben gemerkt dat er in Zwitserland geld van uw rekening is afgehaald, en hebben het vermoeden dat u dat niet was. Wil u onmiddellijk uw kaartlezer nemen en ook uw bankkaart. Wij willen erger voorkomen en uw rekening beveiligen.”
“Een ogenblikje… ik neem alles er bij”
En terwijl mevrouw alles neemt bedenkt ze zich… en antwoordt:
“Hallo, geef mij uw telefoonnummer dan laat ik dadelijk mijn schoonzoon terugbellen…”
Telefoonlijn werd onmiddellijk verbroken aan de andere kant !!
Gelukkig maar heeft mevrouw dusdanig gereageerd.
Toch nog maar ‘ns herhalen vanuit Digidak & Rawepo dat dergelijke praktijk door geen enkele bank wordt gebruikt. Dat geldt eveneens voor mails die u desgevallend krijgt… deel nooit uw gegevens mee niet telefonisch niet via mail. Geen rekeningnummer, geen bankkaartnummer en zekers geen pincode…
Veiligheidshalve: controleer via internet bankieren onmiddellijk uw rekening of ga direct uw bankafschriften afdrukken aan de automaat en effe checken.
Nuttig: stel uw bank op de hoogte van dergelijke telefoon. Gaat het om een mail, laat die afdrukken en bezorg ‘m aan de bank. Het is ook opportuun dat de politie weet krijgt van die methodes in onze regio.
Wees op uw hoede.