In aanloop naar de officiële inhuldiging op 17 mei en de open deur dag één dag later had RAWEPO enkele dagen geleden afspraak met één van de architecten van onze nieuwe school van Ravels, de Verrekijker in Weelde.
Geert Verdonck van PVGV, zelf geboren Weeldenaar, gaf ons graag de VIP Tour van de gloednieuwe school met tekst en uitleg over de verschillende aspecten van dit naar Ravelse normen toch wel erg prestigieuze project.
Voor deze speciale gelegenheid was architectuur fotograaf Pier Tesser ook op appél, de foto’s die u hier en in het album kan zien zijn allen van hem, met dank.
VISIE
De gemeente Ravels en PVGV hebben hun gemeenschappelijke moderne visie op dit schoolproject omgezet in een prachtig open ruimte project waar de hele gemeenschap nog vele jaren de vruchten van zal kunnen dragen.
Het totaal project is opgesplitst in twee verschillende delen, de kleuterschool aan de ene kant en de lagere school als tweede deel. Daarbij aansluitend is ook de muziekacademie Noorderkempen mee opgenomen in de infrastructuur van de school. Hiermee worden ruimtes die anders dikwijls leeg staan op een veel grotere schaal nuttig gebruikt zodat de capaciteit van de totale ruimtes veel groter wordt dan vroeger het geval was.
Een deel van de parking tussen het zwembad en Gemeentehuis wordt intussen nog omgebouwd tot een echte moderne Kiss & Ride parking zodat de verkeersoverlast op de Gemeentelaan tot een minimum wordt beperkt. Dit deel van het project ligt in handen van de gemeente, momenteel wordt er nog gewerkt aan deze oplossing. De rest van het project is opgeleverd, enkele weken zelfs voor de datum van oplevering was bereikt. Dit was vooral te danken aan de voortreffelijke medewerking van bouwmaatschappij Houben die het gehele project de ganse tijd perfect in de hand hebben kunnen houden en door hun professionele aanpak het geheel ruim binnen het tijdsbestek hebben kunnen afronden.
KLEUTERS KRIJGEN KLEURIGE KLASJES.
De ouders van de kleuters kunnen hun kleinste “pagadders” aan de speelplaats afzetten, veilig en ver van het rijdende verkeer. Via halfhoge omheiningen kunnen deze aalvlugge kleuters op geen enkele mogelijkheid nog aan de waakzame ogen van de juffen ontsnappen en ongemerkt het hazenpad kiezen. De ruime speelplaats met ingebedde speeltuigen wordt via een soort privé buitenruimte voor elk klasje uitgebreid zodat de juffen meer kunnen spelen met de beschikbare ruimte die ze hebben naast de klassieke klasoppervlakte. Elke kleuterklas, gekenmerkt met een felle kleurcode, heeft ook een trap naar een hoger gelegen niveau en wordt opgedeeld in natuurlijke blokken om de klasjes op te delen in verschillende projectjes. Via tussendeuren die dan weer toegang geven tot het aanleunende klasje wordt de berging bereikt waar ook plaats is gemaakt voor een extra kindertoilet.
De lokalen zijn altijd aan de buitenkanten van de blokken geplaatst om een maximum aan buitenlicht te kunnen binnenbrengen. Omdat deze kleuterblok echter geen bovenverdieping heeft is de volledige binnenruimte een groot atrium met veel lichtinval via zijkanten en lichtkoepels waar activiteiten kunnen worden georganiseerd met meerdere klassen tegelijk. Bij periodes van slecht weer kan deze ruimte ook dienst doen als binnenspeelplaats.
Momenteel zijn er zes klasjes voorzien met één extra klasruimte die naar believen kan worden ingevuld naar gelang de behoefte van het moment.
EXTRA RUIMTES VOOR POLYVALENT GEBRUIK.
Het totaal project is opgesplitst in twee verschillende delen, de kleuterschool aan de ene kant en de lagere school als tweede deel. Daarbij aansluitend is ook de muziekacademie Noorderkempen mee opgenomen in de infrastructuur van de school. Hiermee worden ruimtes die anders dikwijls leeg staan op een veel grotere schaal nuttig gebruikt zodat de capaciteit van de totale ruimtes veel groter wordt dan vroeger het geval was.
Een deel van de parking tussen het zwembad en Gemeentehuis wordt intussen nog omgebouwd tot een echte moderne Kiss & Ride parking zodat de verkeersoverlast op de Gemeentelaan tot een minimum wordt beperkt. Dit deel van het project ligt in handen van de gemeente, momenteel wordt er nog gewerkt aan deze oplossing. De rest van het project is opgeleverd, enkele weken zelfs voor de datum van oplevering was bereikt. Dit was vooral te danken aan de voortreffelijke medewerking van bouwmaatschappij Houben die het gehele project de ganse tijd perfect in de hand hebben kunnen houden en door hun professionele aanpak het geheel ruim binnen het tijdsbestek hebben kunnen afronden.
KLEUTERS KRIJGEN KLEURIGE KLASJES.
De ouders van de kleuters kunnen hun kleinste “pagadders” aan de speelplaats afzetten, veilig en ver van het rijdende verkeer. Via halfhoge omheiningen kunnen deze aalvlugge kleuters op geen enkele mogelijkheid nog aan de waakzame ogen van de juffen ontsnappen en ongemerkt het hazenpad kiezen. De ruime speelplaats met ingebedde speeltuigen wordt via een soort privé buitenruimte voor elk klasje uitgebreid zodat de juffen meer kunnen spelen met de beschikbare ruimte die ze hebben naast de klassieke klasoppervlakte. Elke kleuterklas, gekenmerkt met een felle kleurcode, heeft ook een trap naar een hoger gelegen niveau en wordt opgedeeld in natuurlijke blokken om de klasjes op te delen in verschillende projectjes. Via tussendeuren die dan weer toegang geven tot het aanleunende klasje wordt de berging bereikt waar ook plaats is gemaakt voor een extra kindertoilet.
De lokalen zijn altijd aan de buitenkanten van de blokken geplaatst om een maximum aan buitenlicht te kunnen binnenbrengen. Omdat deze kleuterblok echter geen bovenverdieping heeft is de volledige binnenruimte een groot atrium met veel lichtinval via zijkanten en lichtkoepels waar activiteiten kunnen worden georganiseerd met meerdere klassen tegelijk. Bij periodes van slecht weer kan deze ruimte ook dienst doen als binnenspeelplaats.
Momenteel zijn er zes klasjes voorzien met één extra klasruimte die naar believen kan worden ingevuld naar gelang de behoefte van het moment.
EXTRA RUIMTES VOOR POLYVALENT GEBRUIK.
Centraal achteraan in de open polyvalente ruimte is een podium geplaatst voor eventuele optredens of activiteiten. Een grote kubus waarin berging en kitchenette alsook een kleine doucheruimte met verzorging voor eventuele sanitaire “accidentjes” van de kleuters is in deze witte kubus opgeborgen. Deze kan via schuifdeuren volledig worden gescheiden in verschillende fases van de achterliggende polyvalente ruimte zodat hiermee de kleuterrefter wordt gecreëerd.
Via deze refter is ook een doorgang naar de lagere school maar dit is enkel bedoeld voor de leerkrachten. De hoofdingang van de lagers school wordt bereikt via de doorgang aan de linkerkant naast de sporthall. Er zijn verschillende toegangsmogelijkheden voorzien voor fietsers die naast de ingang een ruime overdekte fietsparking hebben gekregen.
RUIM EN LICHT ATRIUM.
Waar de vroegere school geen echte herkenbare ingang had is dit nu anders aangepakt. Omdat in de toekomst niet in te schatten is hoeveel leerlingen er zullen gaan schoollopen is veel aandacht besteed aan andere invullingen van de publieke ruimtes in en rond de school. Waar voorheen een school vooral een streng karakter uitstraalde met afgelijnde klasjes is er nu vooral de filosofie gehanteerd om van deze school een plaats te maken waar de gemeenschap zich thuis kan voelen en veel meer gebruik kan maken om creatief te zijn op velerlei vlakken. Zo is de inkomhal opgevat als een ruimte die ook een perfect decor kan zijn om een receptie te houden of waar een voorstelling of kunst tentoonstelling kan doorgaan. De hal wordt dan weer via brede schuifpanelen verbinden met een ruime refter die in de kortste tijd tot één grote ruimte kunnen worden herschapen.
Naast het administratieve gedeelte voor de directie is de beneden verdieping gereserveerd voor de drie eerste leerjaren met mogelijkheid om klassen te splitsen bij de levensbeschouwelijke vakken. Net als in het kleuterblok zijn de klaslokalen ook hier weer aan de buitenkanten geplaatst om zoveel mogelijk licht binnen te laten inde lokalen. De binnenste ruimte, geheel uit glaswanden opgetrokken, wordt dan ook hier één grote polyvalente ruimte waar projectklassen of computerlokalen en andere uiteenlopende concepten kunnen worden georganiseerd. Ook kunnen hier bijvoorbeeld leerlingen die en groepsproject uitwerken geheel zelfstandig werken aan hun projectje, supervisie door de leerkracht is via de volledige glazen wanden altijd gewaarborgd. De eerste verdieping is dan weer voor de overige leerjaren die over eenzelfde indeling kunnen beschikken als de beneden verdieping. Op deze eerste verdieping is ook de lerarenkamer gevestigd en was ook nog ruimte voor de Plusklas.
EXTRA GROTE SPEELRUIMTE.
De speelplaats van de lagere school strekt zich uit aan de Zuidelijk kant van de refter en beslaat een groot deel van de open ruimte die werd gecreëerd door de afbraak van de vroegere gemeentelijke opslaplaatsen. Daardoor werd veel extra open ruimte vrij gemaakt en krijgt het geheel een open karakter.
ACADEMIE OPGENOMEN IN SCHOOLGEBOUW.
Via de Koning Albertstraat kunnen de lokalen van de Academie worden bereikt via een aparte ingang. De academie beschikt over een tweetal crealokalen, een muziekklas en een instrumentenlokaal die akoestisch perfect is uitgevoerd. Er zijn echter diverse mogelijkheden om deze capaciteit it te breiden indien dit nodig zou blijken te zijn in de toekomst.
We kunnen ons al goed voorstellen hoe het nieuwe schoolcomplex in de komende jaren een thuis gaat worden voor de komende generaties kinderen en kleinkinderen en kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat velen jaloers zijn dat ze niet in deze moderne school hun lagere school hebben mogen/kunnen volmaken.
Ondertussen is architectenbureau PVGV met Geert Verdonck en co alweer druk in de weer met de volgende projecten zoals het WZC in Ravels dat eerstdaags ook de vergunningen zal ontvangen en ook de volledige heroriëntering van GBS de Kleine Wereld en omgeving. Alweer enkele projecten op naar uit te kijken voor Ravels en zijn inwoners.
EXTRA FOTO'S IN HOGE RESOLUTIE (PGT) : GBS VERREKIJKER