RAVELS - Gemeente Ravels werkt aan toekomstgericht plan voor wonen, werken, mobiliteit en open ruimte โ met bijzondere aandacht voor de eigen dorpskernen
Het gemeentebestuur van Ravels presenteert de conceptnota van het nieuwe Beleidsplan Ruimte Ravels, een belangrijk document dat de toekomst van onze gemeente tot 2050 mee vorm zal geven.
De uitdagingen zijn legio: woningdruk, mobiliteit, klimaatverandering, landbouwtransitie en vergrijzing. Toch blijft de doelstelling duidelijk: Ravels wil een leefbare, herkenbare en duurzame plattelandsgemeente blijven. ๐ฑ
๐ Waarom dit plan?
Het huidige structuurplan dateert al van enkele jaren geleden. Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Ravels werd goedgekeurd in 2008. Het heeft de afgelopen 15 jaar het ruimtelijke beleid binnen de gemeente bepaald, en laat bijgevolg ook haar afdruk na binnen de ruimte vandaag.
Sindsdien is onze leefomgeving sterk veranderd. Mensen wonen compacter, verplaatsen zich anders, en de klimaatproblematiek vraagt om nieuwe oplossingen. De gemeente werkt daarom aan een beleidsplan dat inzet op:
- zuinig ruimtegebruik
- levendige dorpskernen
- een robuuste open ruimte
- slimme, duurzame mobiliteit
- en samenwerking over de grenzen heen.
Deze conceptnota is het resultaat van een jarenlange voorbereiding, in samenwerking met ruimtelijk planner Nele Raets (NQN51 bv). Het plan sluit aan bij het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, maar geeft er een eigen Ravelse invulling aan. ๐
๐งญ Drie pijlers voor de toekomst
De visie rust op drie grote strategische ambities:
- Zuinig en optimaal ruimtegebruik โ gericht op kernversterking en het vermijden van verdere versnippering.
- Ruimtelijke ontwikkeling met maatschappelijke meerwaarde โ door ruimte in te zetten voor welzijn, beleving, klimaat en mobiliteit.
- Geรฏntegreerde gebiedsontwikkeling โ via samenwerking met omliggende gemeenten, de provincie en zelfs Nederland. ๐ค
๐ก Vijf dorpskernen met een eigen profiel
Een belangrijk hoofdstuk in de conceptnota is gewijd aan de vijf dorpskernen van Ravels: Ravels, Weelde, Poppel, Eel en Weelde-Station. Voor elk van deze kernen werd gekeken naar ligging, karakter, voorzieningen, bereikbaarheid en groeipotentieel. Op basis daarvan krijgen ze een aangepaste visie en beleid op maat.
๐ณ Ravels: goed uitgeruste dorpskern
Ravels zelf blijft het bestuurlijke en dienstgerichte hart van de gemeente. De kern kent een redelijk verdichte structuur, en beschikt over voorzieningen van gemeentelijk en soms regionaal belang. De focus ligt op kwaliteitsvolle verdichting, hergebruik van leegstaande panden en het behoud van groen-blauwe structuren in het dorpsweefsel. ๐ฟ
๐๏ธ Weelde: duurzaam omgaan met groei
Weelde is een tweede belangrijke kern, met ruimte voor bijkomende woonontwikkelingen en voorzieningen. De gemeente wil inzetten op een evenwichtige mix van wonen, handel, en recreatie โ bijvoorbeeld in zones rond Weelde Depot of nabij het Bels Lijntje. Ook trage wegen en groenstructuren worden hier versterkt. ๐ถโโ๏ธ๐พ
๐งก Poppel: koesteren van het dorpsgevoel
Hoewel de provincie Poppel als โkleine dorpskernโ beschouwt, ziet Ravels dit anders. Poppel wordt volwaardig als dorpskern erkend. Het behoud van de dorpsidentiteit staat centraal: beperkte groei, een sterk dorpshart en aandacht voor verkeersveiligheid langs de doortocht (N12) zijn hier belangrijke ambities. ๐ค๏ธ๐
๐ Eel: maximaal contact met open ruimte
Eel blijft een eerder kleinschalige kern met nauwe banden met de open ruimte. De gemeente wil de bestaande kwaliteiten van Eel versterken door zachte mobiliteit te bevorderen, en door het contact tussen wonen, natuur en landbouw te behouden. ๐พ
๐ Weelde-Station: geborgen en besloten
Weelde-Station is geografisch apart gelegen, met een eigen dynamiek. Er wordt vooral ingezet op het versterken van het woonklimaat, met beperkte voorzieningen en een geborgen dorpskarakter. De nabijheid van het militair domein en Weelde Depot biedt wel potentieel voor kleinschalige functies met gemeenschapswaarde. ๐ตโโ๏ธ
๐ค๏ธ Meer aandacht voor zachte mobiliteit en openbare ruimte
De gemeente zet sterk in op de verbetering van het netwerk van trage wegen, het verhogen van de verkeersveiligheid, en het uitbouwen van Hoppinpunten. Tegelijkertijd wil men de publieke ruimte in de dorpskernen aantrekkelijker maken voor ontmoeting, spel en beleving. Denk aan pleintjes, vergroening, waterbuffering, en schaduwrijke wandelroutes met klimaatbomen. ๐ณ๐ถโโ๏ธ
๐พ Open ruimte: beschermen en benutten
Buiten de kernen blijft de open ruimte essentieel. De gemeente wil landbouw, natuur en zachte recreatie beter op elkaar afstemmen, en overbodige bebouwing vermijden. Zonevreemde bedrijven of woningen krijgen een strikter kader, net als glastuinbouw en intensieve veeteelt. Een โsluitende ruimtebalansโ moet garanderen dat de open ruimte niet verder versnipperd. ๐
๐ด Recreatie en toerisme in balans
Met het kanaal Dessel-Schoten, het Bels Lijntje en de weekendverblijfparken beschikt Ravels over enkele sterke toeristische troeven. Toch blijft het toeristisch aanbod kleinschalig. In de toekomst wil men inzetten op plattelandsbeleving, hoevewinkels en zorgboerderijen, maar zonder afbreuk te doen aan de draagkracht van de open ruimte. ๐งบ๐
๐ฃ Wat nu?
De conceptnota ligt momenteel ter inzage en wordt voorgelegd aan hogere overheden, experten en belanghebbenden. Later dit jaar volgen ook publieke inspraakmomenten, waarbij inwoners, verenigingen en ondernemers hun stem kunnen laten horen. Het uiteindelijke plan moet tegen 2026 klaar zijn en wordt dan juridisch bindend. ๐
๐ Meer weten?
De volledige conceptnota kan je raadplegen via het gemeentehuis of binnenkort digitaal op www.ravels.be.
U kan deze ook hier raadplegen via deze link: BELEIDSPLAN RUIMTE RAVELS
Rawepo houdt je uiteraard op de hoogte van verdere ontwikkelingen, oproepen en publieke bevragingen. ๐ฐ
๐ Heb je ideeรซn, bezorgdheden of suggesties over de toekomst van jouw dorp? Grijp dan je kans tijdens de inspraakfase en help mee bouwen aan het Ravels van morgen.