De teller van de kassier stopte op 188 toen de kinderspelen afgelopen waren, maar er waren zeker nog wel wat kinderen die om verschillende redenen te laat kwamen of niet konden deelnemen aan de spelen.
Tel daar de artiesten bij die op zaterdag al kwamen straattekenen, en we komen uit op minstens 333 kinderen die door het Kermiscomité werden verwend tijdens de kermis.
Beloning van € 10,00 per kind
Er waren maandagmiddag bijna 200 blije gezichtjes die met een vette premie naar de kermis trokken, maar er waren er ook die een deel in hun spaarpot staken voor latere dromen.
Gelukkig was het weer voortreffelijk om de spelen te houden, en waren de toeschouwers ook in grote getale afgezakt naar het Voorlaar, waar alles tegen half twee in gereedheid werd gebracht.
Kleuters beginnen met het kegel ringen.
Traditioneel werd begonnen met de kleuters, die maar bleven komen om hun ring over de grote kegels te gooien. Opvallen hoe sommigen heel gefocust hert spelletje in een wip en een flik succesvol afronden terwijl anderen meer met de entourage bezig zijn. Na afloop passeerden ze wel met z’n allen langs de genereuze kassa van het Kermiscomité.
1e leerjaar: Schoenen zoekspel
De schoenen werden duchtig overhoop gekeerd zodat de paren niet netjes naast elkaar stonden om de zoektocht niet al te makkelijk te maken. Volgende keer moeten de mama’s en oma’s worden vastgebonden om te voorkomen dat ze hun oogappeltje helpen. De kinderen zijn groot genoeg om hun eigen schoenen te vinden.
2e Leerjaar: Flesjes Vulspel
Het schoenen zoeken werd in één ruk afgewerkt. Voor het tweede leerjaar echter was de opdracht wat moeilijker met het “flesjes vulspel”. Hierbij moesten de kinderen water opzuigen via een rietje uit een grote bak en dat overbrengen naar een flesje 20 meter verderop. Degene die na een bepaalde tijd het meeste water had overgebracht, was de winnaar. Iedereen streed met veel creativiteit voor de overwinning, want de 3 eersten kreeg telkens een kermisticket meer als beloning.
3e Leerjaar: Kubb Spel
Voor het derde leerjaar namen de kinderen het tegen elkaar op in het befaamde “kubb spel”. Hierbij is het de bedoeling om het houten blok, de "kubb", omver te gooien met een stok die lijkt op een reusachtige lucifer. De eerste die de kubb omver kegelt, mag dan proberen de koning omver te werpen. Dat is de uiteindelijke winnaar die wint en met de hoofdprijs aan de haal.
4e Leerjaar: Knikker- en lepelparcoursspel
Voor de equilibristen was dit een makkie, maar voor velen een ware nachtmerrie. Dit jaar waren de lepels echter verkeerd gekozen en werd het en merkwaardig spel… Terwijl de eerste deelnemer vlot naar de finish leek te lopen, viel bij de rest de knikker om de paar meter uit de lepel. Een snelle controle toonde echter aan dat de winnaar eerlijk had gewonnen. In elke reeks gebeurde er wel iets onverwachts, waardoor iedereen tot het einde bleef strijden. Uiteindelijk haalde iedereen de finish met knikker en lepel.
5e leerjaar: Zaklopen
Een van de zwaarste proeven is en blijft het zaklopen. De enige zakken die voor dit spel worden gebruikt, zijn de originele zakken van de Post. Deze hebben zich bewezen als het beste formaat en materiaal. Hoewel de snelste starters vaak niet de beste finishers waren, leidde het enthousiasme soms tot een flinke smak tegen het beton. Behalve enkele kapotte knieën en een verzwikte duim, viel de schade aan het eind van de reeksen gelukkig mee.
6e leerjaar: Surplacespel
Het zesde leerjaar mocht zich wagen aan het ultieme surplacespel. Het doel was om zo traag mogelijk een afstand af te leggen met de fiets, zonder een voet aan de grond te zetten of achteruit te rijden. Hierin bleek de een handiger dan de ander, en de verschillen waren soms groot. Ook het materiaal speelde een rol; een meisje op een omafiets was geen partij voor een jongen op een gesofisticeerde mountainbike. Toch kreeg iedereen uiteindelijk een envelopje, zodat ze met ongeveer gelijke munt naar de kermis konden gaan.