Column Jan Hoed
Als ge vroeger iets diende te betalen, verzekering, belasting, telefoonrekening, gas-water-elektriciteit... of verzin maar wat, 'n abonnement, onderhoud auto, enz... kortom, er valt genoeg te betalen.
Maar als ge iets moest betalen dan kreeg je gewoon netjes een enveloppe in de bus met 'n overschrijvingsformulier. Deze waren ook doorgaans in dezelfde vertrouwde kleur (wit-roze) en met steeds terugkerende lay-out.
Die werden dan even opgespaard en zo nu en dan ging men tot betaling over. Vroeger ging men hiervoor even naar de bank, maar nu zou dit ook gewoon thuis met de computer kunnen.
Maar dan zijn er van die slimmeriken(?), vaak in Brussel, die op 'n idee komen: “Zullen we dit eens niet gaan digitaliseren... daar word Greta geil van!”
Zo gezegd, zo gedaan, maar zo zeker zijn ze niet van hun kunnen, ze vertrouwen hun eigen systeem niet echt... iets met “Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten”.
Dus sturen ze, buiten hun digitale systeem, voor alle zekerheid toch nog maar een enveloppe met een betalingsuitnodiging. Ze moesten eens één cent mislopen!?
Maar om dan toch een verschil te maken, anders kunnen ze hun torenhoge weddes niet verantwoorden, maken ze die 'nieuwe overschrijvingsformulieren' in een totaal niet herkenbare kleur en een moeilijk te begrijpen lay-out...
Verwarring zaaien, da vinden ze lekker... de kiekenfretters begot!
En zo kreeg ik eerder dit jaar de uitnodiging tot het betalen van de wegentaks van mijn busje op meerdere wijzes: Een digitale op P.C., een 'appje' op GSM met een te scannen QR-code en.... de ouwe trouwe enveloppe.
U kan het al raden beste lezertjes... Ik betaalde mijn, zo al duur genoeg zijnde, wegentaks dus meerdere malen, ik ben een brave burger, ik betaal wat men vraagt.
Ben ik dan zo dom en naïef??? Neen, maar... om de verwarring 'nog' groter te maken spelen ze met namen. Onze belastingdienst verkeer noemt zichzelf de ene keer “Vlabel-Aalst” en 'n andere keer heetten ze weer “Vlaamse Belastingdienst VKB-GV”.
Echt waar: IK VERZIN DIT NIET !!! 't Zijn dezelfde kiekens, mor de ene keer heetten ze Kwik of Kwek.. de andere keer dan weer Kwak. (of waren dan nu weer eenden, haha?)
Maar u las het al beste lezertjes: Ik betaalde mijn, sowieso al duur genoeg zijnde wegentaks dus meerdere malen. Tijd om even nummer '1700' te bellen.
Ik kreeg een vriendelijke dame aan de lijn, ik moest er niet eens zo lang op wachten. Ze nam geduldig met mij het probleem door maar kon het niet per direct oplossen.
Nu moet ik 't zelf in de gaten houden zei ze: “Met een beetje geluk lost het probleem zich vanzelf op.” beloofde ze me twijfelend... en anders moest ik binnen 'n maandje nog maar 's bellen.
Hoogstwaarschijnlijk krijg ik dan weer 'n andere ambtenaar aan de lijn en kan ik weer van voren af aan herbeginnen met mijn wedervaren...
Enfin... deze zomer gaat België nog niet failliet... ik heb goe gesponsord.
Ze kunnen op mijn kosten in hun vakantie starten, de ambetantenaren.
En u ik er even over nadenk, zal 'k nie best pas over 2 maandjes bellen?
Want in de zomer ligt alles stil daar hé, alé... iets stiller.
Want hard lopen doen ze daar de andere 10 maanden ook niet.
Have à nice holiday mevrouw en mijnheer de belastingontvanger... tot in september!!!
Schol...